Klurigt läge i Motala – Vadstena har potentiell lösning

Orternas centrum har parkeringsproblem att hantera, delvis med olika möjligheter att hitta lösningar.

Att låta näringsidkare få hyra dedikerade korttidsparkeringar skulle kunna resultera i betydligt färre tillgängliga parkeringsplatser i centrala Motala.

Att låta näringsidkare få hyra dedikerade korttidsparkeringar skulle kunna resultera i betydligt färre tillgängliga parkeringsplatser i centrala Motala.

Foto: Thomas Augustsson

Ledare2024-06-26 05:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Man tror inte sina ögon. Det är obeskrivligt. Det kan inte talas om en gång. Parkeringar, parkeringar, försvarande parkeringar, från sig vilt slåendes parkeringar. Parkeringar som hoppas, parkeringar som kastar sig, parkeringar som fläker sig, parkeringar som gör allt för att bärga segern.

I tider av stora fotbollsmästerskap känns det på sin plats att travestera radioprofilen Sven Jerrings klassiska referat från Sverige-Japan under OS-turneringen 1936. Den gången var det japaner som var i fokus, men i motsvarande uppmärksamhetskamp sommaren 2024 är det parkeringarna som lyckas bäst med att synas.

Ett exempel är parkeringssituationen under Vätternrundan, som har skapat stor irritation på olika sätt under ett antal år. Den här gången var ambitionen ”mindre restriktiv”, som det beskrevs. Effekten i form av betydligt färre parkeringsböter har varit tydlig, förhoppningsvis har även bättre skyltning och information bidragit till resultatet.

Det andra exemplet är pizzabagaren som nekas att hyra parkeringsplatser utanför sin restaurang i centrala Motala. Syftet är att erbjuda dem till snabbt besökande kunder och för användning av bil för utkörning, under kortare stunder.

Det tredje exemplet är den boende i centrala Vadstena som behöver flytta sin bil flera gånger om dagen för att inte få parkeringsböter. Han föreslog redan för 14 år att kommunen skulle införa boendeparkering i staden, dock utan resultat.

undefined
Boendeparkering borde kunna tillämpas i Vadstena, åtminstone stora delar av året.

Flera läsarkommentarer i sammanhanget har handlat om kritik mot kommunerna för att de är stelbenta, osmidiga och byråkratiska. Hur svårt ska det vara att lösa problemen? Se till att pizzabagaren får hyra ett par parkeringar, det kan väl inte vara så krångligt?

Problemet är att kommunerna är stelbenta och osmidiga djur. De måste enligt lag utgå från att alla ska hanteras lika. Om pizzabagaren får hyra två parkeringar utanför restaurangen för snabba parkeringar, varför skulle då inte andra företagare få göra samma sak i närheten av sina butiker, restauranger eller kontor?

Det skulle kunna resultera i betydligt färre tillgängliga parkeringsplatser än i dag i centrum, vilket är en rakt motsatt utveckling i jämförelse med det som de allra flesta verkar önska i dag. Läget är klurigt. Många är bilburna, även i centrumhandeln.

I Vadstena är situationen lite mer komplicerad, för i grunden är det fastighetsägarnas ansvar att ordna med parkeringsplatser till boende. Även i centrum. Dock är förslaget om att införa boendeparkering bra och denna regel borde kunna tillämpas åtminstone stora delar av året, sommarmånaderna undantagna.

I Motalas fall finns det dessvärre ingen bra lösning på pizzaparkeringsproblemet, men Vadstena har förhoppningsvis potential till lösning inom räckhåll – om viljan finns.