Ishallarnas framtid ställs mot Kanalstråkets existens

Känslan är att situationen vid Göta Kanals norra strand i Motala närmar sig en tvekamp mellan ishallar och en ny stadsdel.

En intressekonflikt mellan ishallar och byggandet av en ny stadsdel utspelar sig bara ett stenkast från Göta Kanal i centrala Motala.

En intressekonflikt mellan ishallar och byggandet av en ny stadsdel utspelar sig bara ett stenkast från Göta Kanal i centrala Motala.

Foto: Peter Calén

Ledare2024-06-28 05:00
Detta är en ledare. MVT:s ledarsida är oberoende liberal.

Bit för bit minskar det ursprungliga området för Kanalstaden, som kommunicerades som en vision för området omkring Idrottsparken i centrala Motala. Namnet har omformats till Kanalstråket, för vilket det nu pågår förarbete inför en tänkt rejäl förändring av området.

På bilder som presenterades av Moderaterna hösten 2022 finns varken simhallen eller sporthallen kvar. I och med det färska beskedet att politikerna nu vill se en fortsatt utveckling av simhallar på befintlig plats kommer därmed en tredjedel av området på visionens bild att försvinna.

undefined
Kanalstråket som det presenterades i första läget.

Visionen om Kanalstråket är utifrån sett tilltalande. Läget är mycket centralt och man kan se den nya stadsdelen som en förtätning av staden. Detta är i linje med de direktiv som staten har för hållbar utveckling, alltså att invånare bosätter sig nära platser med kollektivtrafik.

I klartext innebär det järnvägsstationen, ett trafiknav både lokalt och regionalt. Det kopplas till ökad rörlighet på arbetsmarknaden, vilket blir allt viktigare när bristen på rätt kompetens gör att fler sannolikt kommer att behöva transportera sig längre sträckor till arbetet.

En formulering i Motalamoderaternas kommunikation sätter dock saker i ett perspektiv. ”Detta blir möjligt tack vare en flytt av ishallarna till Riksväg 50 i Varamon.”

Nu får man ha förståelse för att formuleringar som dessa, mitt i en valrörelse, inte är någon absolut sanning när ett lokalt politiskt parti vill berätta om sina idéer för framtiden. Ändå är det påtagligt hur viktig en flytt av ”ishallarna” är i sammanhanget – även om det får sägas vara lite oklart vilken mer hall än ishockeyns hemvist Iverhallen som avses.

Bandyn på elitnivå är historia. Ishockeyn har fått ett uppsving i och med avancemanget till division två, men hur länge varar det utifrån förutsättningarna? Skrinnarna kämpar på, men de slåss också mot vädrets makter.

I kommunpolitiken hänger saker ihop. Om Motala ska fortsätta att ha ett idrottsliv även på fruset vatten framöver krävs det att politikerna tar ansvar för det.

Politikerna i M, SD och KD i Samverkan för Motala, som styr tillsammans med L, verkar utifrån sett inte ha någon klar idé om hur de ska hantera isytorna framöver. Det blir ett problem. Inte enbart för vinteridrotterna, utan även för Kanalstråket.

undefined
Kanalstråket där byggnation av bostäder där sport- och simhallen idag ligger redan är borta ur tankarna.

Låt säga att de ändå landar i det – fullt rimliga – alternativet att isytorna får vara kvar och utvecklas på befintlig plats. Då försvinner i så fall ytterligare en tredjedel av den tidiga visionens mark för utveckling av den nya stadsdelen.

Det blir väldigt lite yta kvar, vilket antagligen är ett starkt skäl till styrets ovilja att ge upp planerna att bygga bostäder även där det i dag finns olika anläggningar för is.