Björn Engström visar att åldern bara är en siffra. Utöver att markera ut hela banan inför den tävling i Motala som nu också fått SM-status är 71-åringen ute och kör mountainbike själv två-tre gånger i veckan.
– Jag åker en sju-åtta mil i veckan. Jag åker väldigt mycket mountainbike själv och sen har jag ett barnbarn som är väldigt duktigt, så det är naturligt att hjälpa till med det här. Att göra iordning banan tycker jag dessutom är så roligt, säger han.
Engström har inte bara suttit på mtb-cyklar i sina dagar. Han har en diger bakgrund inom cykelsport med motorer inblandade. Han har kört både motorcross och enduro tidigare.
– Jag gjorde mig väldigt illa när jag körde enduro, jag vurpade och bröt bäckenet. Och det var egentligen därför jag sedan gick över till mountainbike. Det är samma koordination att åka mtb i skogen som att åka enduro.
Han tävlade på hyfsat hög nationell nivå i enduro.
– Men det var hård konkurrens på den tiden, Sverige hade flera förare i absoluta världstoppen.
En stor förebild och inspirationskälla för Björn oavsett vilken typ av cykel han har suttit på var den nyligen avlidne Håkan "Carla" Carlqvist.
– Ja, man hade ju förebilder på den tiden som var en stor anledning till att man körde.
Men någon internationell karriär inom motorcykelsport blev det inte för Engström, som nu istället är en av eldsjälarna som ser till att 1572 MTB Challenge blir av i Motala.
– Jag och en till har hand om markeringar ute på banan. Det var det vi var och gjorde nu innan vi träffades, vi satte upp banmarkeringar och koner. VI är helt enkelt banpersonal som ser till att det ska vara tydligt för åkarna var de ska åka, säger Engström och fortsätter:
– Jag har jobbat länge med banan nu, för jag tycker det är roligt att hålla på och slipa så att banan blir så bra som möjligt. Jag har tagit på mig att röja lite nu innan också, ta bort lite grenar och sånt.
Och han är minst sagt nöjd med resultatet.
– Det har gått suveränt. Det är en jättefin bana.
Spåren som cyklisterna ska köra i verkar till viss del vara inspirerade av Engströms motorbakgrund.
– Banan är tuff, det är den. Men banan är så fin och jag är stolt över att vi har hittat vissa delar där vi körde motorcykel en gång i tiden och de delar blir jättebra här nu, avslutar Engström.