I förra veckan träffade Jan Owe-Larsson (M), ordförande för Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, den politiska ledningen i Motala. Mötet var föranlett av Trafikverkets brev om att det krävs en ny järnvägsplan för att gå vidare med perrongfrågan i Godegård. Enligt Trafikverket är det upp till regionen att finansiera en ny plan, om de ser positivt på ett tågstopp på orten.
"Mitt preliminära antagande är att vi inte kan göra det. Det finns inte pengar avsatta och det är en lång process", sade Jan Owe-Larsson så sent som i förra veckan.
Samtidigt har regionen tidigare uttryckt sig positiva till ett tågstopp. Men det räcker inte för Motala kommun, som själva räknat med att finansiera perrongen.
– Det vi bett om är att man från regionens sida ska komma med ett ställningstagande, där de säger i någon form av beslut hur de ser på ett tågstopp, säger Mark Henriksson.
Så bollen ligger hos regionen?
– Just nu ligger bollen hos regionen och då får vi se vad de säger, när de tar fram ett ställningstagande. Utifrån det får vi som kommun sedan agera vidare.
Finns det risk att allt tar stopp här?
– Det kan jag inte säga här och nu utan vi får se vad de kommer med som svar. Men vi kan inte gå och begära fram en ny järnvägsplan och börja projektera perrong om vi inte vet att vi har möjlighet att genomföra någonting.