Oro inför möte om framtiden

"De pratar om att spara men det är bara petitesser i sammanhanget".Det säger Thomas Löfstedt, räddningsledare för deltidsbrandkåren i Borensberg om det förslag som Motala kommun ska presentera på torsdag kväll.

En bantning av deltidskåren föreslås. Men det finns en rädsla för att hjälpinsatserna kommer att förämras.

En bantning av deltidskåren föreslås. Men det finns en rädsla för att hjälpinsatserna kommer att förämras.

Foto: Anders Eklund

Borensberg2017-05-30 17:35

Förslaget är en del i en utredning som berör den framtida räddningstjänsten och mötet kommer att hållas i Hällaskolans matsal med start klockan 18.30.

Tidningen har tidigare informerat om att man vill minska deltidsstyrkan från fem till tre personer där en person ska få tillgång till en så kallad FIP-bil (Första insatsperson) dygnet runt under sin beredskap. Övriga två föreslås åka till någon form av garage och hämta ett mindre fordon och utrustning för släckning och räddning.

I det alternativ som kommer att presenteras finns heller inget behov av någon räddningsstation av den storlek som finns i dag. I stället ser man en lösning i form av ett garage för det mindre fordonet och tillgång till en samlingslokal för möten och utbildning.

– Politikerna har som mål att Borensberg ska fördubblas, att dra ner på räddningstjänsten är att börja i fel ände, säger Thomas Löfstedt, räddningsledare för deltidskåren.

Han ifrågasätter också starkt att säkerheten för personalen kommer att försämras och att bantningen i sin tur kommer att drabba skadade vid olyckor.

– Det blir en stor otrygghet och osäkerhet med mindre manskap och hjälpinsatsen kommer att påverkas.

Som exempel nämner han ett scenario där fem personer skadas i en olycka. Initialt kommer bara tre personer att kunna få akuthjälp. Deltidskåren kommer därefter att tvingas invänta assistans från Motala. Detsamma gäller vid bränder.

– Tiden är oerhört viktig, oavsett larm, poängterar han.

Att tvingas använda mindre fordon i samband med utryckningar på starkt trafikerade vägar, menar Thomas Löfstedt, också kommer bli en fara för personalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om