Du behöver inte vara besviken på oss

Bernhard Gerecht är besviken på Miljöpartiet de gröna, det behöver han inte vara.

Att Vättern är en livsviktig dricksvattentäkt, vet vi i Miljöpartiet de gröna i Motala väl, skriver Mats Johannesson i sitt svar till Bernhard Gerecht.

Att Vättern är en livsviktig dricksvattentäkt, vet vi i Miljöpartiet de gröna i Motala väl, skriver Mats Johannesson i sitt svar till Bernhard Gerecht.

Foto: Jeppe Gustafsson

Insändare2020-08-14 06:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till "Jag är besviken på Miljöpartiet" (MVT 7/8).

Att Vättern är en livsviktig dricksvattentäkt, vet vi i Miljöpartiet de gröna i Motala väl. Därför bjöd vi tillsammans med andra partier in ARV på ett öppet möte för cirka ett år sedan. Vi har också enskilda medlemmar som engagerar sig hårt i frågan. Även vår riksdagskvinna Rebecka de Moine (MP) är väl insatt i frågan. 

Det ligger precis som du säger, mycket gammal och skadligt material på Vätterns botten. Material som i många fall svensk militär lämnat där. Och svaret man får är att man inte bör röra upp botten, då är det farligt. Så just nu ligger det still. Andra miljögifter i Vättern är från jordbruk och industrier det vill säga gamla synder.

Av någon outgrundlig anledning har militären en frizon över Vättern. Som tur är alla partier i Motala överens om att militärens övningar över Vättern bör sluta. Hur de sedan agerar i vår riksdag är en helt annan sak. Vi i Miljöpartiet de gröna forsätter att kämpa för Vättern.

Miljöpartiet de gröna tycker att skatter är ett bra sätt att styra samhället dit man vill. Bonus malus-skatten är en metod att få in renare bilar på marknaden. När andelen bilar som släpper ut mindre kommer in på begagnadmarknaden, kommer utsläppen minska. För att vi ska klara av att köra fossilfritt 2030 behövs de olika energislagen; etanol, biogas, vätgas, biodiesel och batterier samt ”renare” bensin. Att tro att ett enda energislag är lösningen, är inte realistiskt.

Utvecklingen kring bilen och dess bränsle har tagit stora steg tack vare Tesla. I Sverige planeras det för att göra de grönaste elbatterier någonsin. Företaget Nordvolt har inlett arbete med Volkswagen samt BMW. Utvecklingsenheten finns i Västerås och tillverkningen blir i Skellefteå med fossilfri el.

Återvinning av gamla batterier är en viktig del i företagets arbete. Utvecklingen av batteriers förmåga att lagra än mer energi vid laddning pågår för fullt. Priset på de verksamma ämnena i batterier kommer sjunka och priset för elbilen kommer vara som på ”vanliga” bilar.

Det är sant att södra Sverige idag har brister i sin elförsörjning. Nedläggning av Barsebäck är en pusselbit i denna brist. Men vi har överskott på el i Norrland och kraften i de kablar som ska skicka energin söderut är inte god nog. Överföringskapaciteten är inte tillräcklig.

Vi har alltså ingen elbrist i Sverige, utan för låg produktion i södra delen av vårt land. Att tvingas återstarta Ringhals istället för att under sommaren påbörja planerat underhåll är beklagligt. Inom en snar framtid kommer batterier kunna lagra el på ett helt nytt sätt. Troligen kommer varje hus ha ett större batteri som kan lagra sol-el under dagen för att användas vid hemkomst. Det är en myt att solen måste skina starkt för att producera el. Även elbilen är ett rullande batteri och kommer kunna kopplas till ditt egna elsystem. 

Vi i Miljöpartiet de gröna vet om att de metallarter som behövs i mobiler och batterier finns i liten skala i Norra Kärr. Så pass lite och så nära en livsviktig vattentäckta, att vi säger nej till gruvbrytning där. Man räknar med att inom tio år ha nya typer av batterier med andra beståndsdelar. 

Bernhard Gerecht behöver inte vara besviken, vi är ett litet parti som jobbar på, för miljöns skull. Och det arbete pågår ständigt.