Det här är ett svar på insändaren "Se över Motalas parkeringsautomater" 15/9.
Kommunen har tidigare valt att plocka bort/stänga ned de p-automater som används sällan. Detta är främst automater som avser gatuparkeringar.
Det innebär att antalet p-automater har minskats ner men samma betalningsalternativ finns tillgängliga. Det finns idag automater på våra större parkeringar, Hamnen, Stora torget och Buntmakaren. Kommunen erbjuder köp via två appar, via dator, via sms samt via parkeringsautomat.
Det är relativt kostsamt och svårt att tekniskt kunna tillhandahålla parkeringsköp via automat på så många platser och med god tillgänglighet. Trenden är också tydlig att allt fler använder digitala tjänster vilket gör det allt svårare att motivera kostnaden för att ha så pass många automater.
Kontanthanteringen i sig är också kostsam och något vi jobbar för att få bort men ändå bibehålla en god service. Det ställs numera också krav på att kontaktfri (blipp) betalning ska gå att genomföra. Detta är väldigt dyrt att få till på våra gamla automater och att köpa så pass många nya är inte rimligt.
Till parkeringsautomaterna finns kvittoskrivare. Dessa kan ibland vara ur funktion eller har slut på skrivarpapper. Om man vid dessa tillfällen ändå behöver få ett kvitto går det bra att i stället göra köpet i en av apparna som alltid genererar ett kvitto i respektive system.