Ännu ett dystert bygge

Boendemiljön i Gamla stan blir direkt påverkad av utökat antal parkeringsplatser, påpekar skribenten.

Boendemiljön i Gamla stan blir direkt påverkad av utökat antal parkeringsplatser, påpekar skribenten.

Foto: Anders Törnström

Insändare2019-03-07 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Från K-märkt byggnad med lummig trädgård till en stor ödslig grusplan mitt i Motalas mest tätbebefolkade stadsdel. Ja, så ser det numera ut i Gamla stan vid den gång/cykelväg vid Nedre Borgmästaregatan som går rakt genom bostadsområdet med lägenheter på ena sidan, radhus på andra. Lugnt och trivsamt område med närhet till Vättern.

Hur är det ens möjligt att överväga en sådan förändring till 50–60 parkeringar? Med en beräknad fördubbling av trafikintensitet på små trånga gator (Nedre Borgmästaregatan upp genom Gamla stan, ner mot Vätterpromenaden, Sjögatan mot centrum), med korsande gång/cykelbana? Med ett flertal utfarter från fastigheter. Hur påverkas säkerhet och miljö, avrinning från den tänkta parkeringen, med närhet till Vättern.

Synpunkter finns på nya bunkerliknande byggnader som byggts i Motala, men här påverkas direkt boendemiljön! Hur många i närområdet har fått ge synpunkter? Hur enkelt är det att ändra användningen av sin fastighet? Helhetssyn på stadsplaneringen efterlyses.

När det gäller behov av parkeringar har framför allt stationsområdet diskuterats i media, dagtid vardagar finns lediga betalparkeringar centralt. Flera som jobbar i centrum ställer sina bilar på smågatorna mellan Gamla stan och Vätterpromenaden där det är gratis. Helger är det tomt förutom vid evenemang. Varför ska då en stor parkering byggas? Betalparkeringar? Ska möjlighet till parkeringar på smågatorna tas bort, avgiftsbeläggas? Enkelriktade gator?

Under Vätternrundan och liknande evenemang stängs kvarteret av och är ansiktet utåt då väldigt många cyklister, besökande passerar området.

Motala kommun bör inte låsa fast sig vid en stadsplanering där det är enkelt att omvandla fastigheter till parkeringar. Det går helt på tvärs mot hur planering av en modern, attraktiv stad bör se ut. Frågorna är många, av allmänintresse, så det är av största vikt att kommunen kommunicerar till kommuninvånarna. Ärendet är inte klart!

Orolig Motalabo