Vi vill använda resurserna på ett träffsäkert sätt

"Inte någonstans i artikeln är barn och ungas kunskapsinhämtande i fokus" skriver Charlotte Widegren (M) Ordförande bildningsnämnden.

"Vi vill att alla barn ska få en likvärdig skolgång oavsett grundförutsättningar" skriver Charlotte Widegren (M) Ordförande bildningsnämnden.

"Vi vill att alla barn ska få en likvärdig skolgång oavsett grundförutsättningar" skriver Charlotte Widegren (M) Ordförande bildningsnämnden.

Foto: Helena Landstedt/TT

Debatt2022-07-03 19:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Socialdemokraterna skriver i MVT den 24 juni hur de vill satsa på barn och unga. Deras prioriteringar fokuserar på gratis busskort under sommaren och fler sommarjobb för unga.

Socialdemokraterna lade fram ett ofinansierat förslag under våren med hundra extra sommarjobb för unga. Vi i Alliansen röstade ner det just därför att det inte var finansierat. Men nu har vi fått de extra stadsbidrag vi sökte för ändamålet, därav satsar vi på fler arbetstillfällen för unga i kommunal regi.

Inte någonstans i artikeln är barn och ungas kunskapsinhämtande i fokus.

För oss i Alliansen ser vi det som vårt kärnuppdrag. Och där sätter vi det systematiska kvalitetsarbetet i centrum och där är också elevhälsan involverad, där satsningar görs med bland annat fler specialpedagoger. Det är ett politiskt beslut som Helen Isaksson från Socialdemokraterna varit med och fattat under våren. Det är en satsning på elevhälsan.

Vi vet att vi har stora utmaningar med segregation och en del svaga kunskapsresultat i skolan. Vi är medvetna om det och vi kommer att sätta in resurser där det behövs. Däremot vill vi göra det på ett ansvarsfullt sätt och då handlar det om uppföljningar och analyser om var resurserna behövs som bäst. Vi tror inte som Socialdemokraterna, som för övrigt verkar ha en egen sedelpress, att resurserna är oändliga. 

Vi vill använda de resurser vi har på ett träffsäkert sätt. Det handlar om kompetensförsörjning, där vi ser svårigheter med att få behöriga lärare till våra landsbygdsskolor. Det handlar också om att låta lärare vara lärare och där ser vi att andra kompetenser än lärare kan vara viktiga i skolan framöver. Vi satsar också på fler utvecklingslärare genom vår utvecklingsenhet som ska stötta upp där behoven är som störst. Vi har också inlett ett arbete som under hösten förhoppningsvis ska resultera i en minskad skolsegregation som bottnar i en boendesegregation som skapats sedan 2015.

Vi vill att alla barn ska få en likvärdig skolgång oavsett grundförutsättningar. Därför så vill vi fortsätta det systematiska kvalitetsarbetet och skapa en långsiktigt hållbar skola för våra barn och unga där kunskap ska stå i första rummet. Det tror vi är det viktigaste för Motalas barn och ungdomar.