(V)i finns på lätt svenska

Debatt2022-08-30 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på MVT:s ledare ”Vilka antar utmaningen om lätt svenska?" 24/8.

Vänsterpartiet i Motala tycker att det är viktigt att alla får information inför valet. Alla som får rösta ska kunna läsa och förstå vad partierna vill. Därför tog vi för några veckor sedan fram material på lättläst svenska.

Vänsterpartiet tycker att alla i Motala ska ha det bra. Vi vill inte att några ska vara jätterika och några andra jättefattiga. Då blir det för stor skillnad mellan människor.

Vänsterpartiet tycker att välfärden är viktig. Med välfärd menas till exempel skolor, sjukhus, äldreomsorg och socialtjänst. När du behöver hjälp så ska samhället hjälpa dig. Det är välfärd. Vänsterpartiet tycker att välfärden ska skötas av kommunen, inte något företag som vill tjäna pengar på den som behöver hjälp.

Om Vänsterpartiet får bestämma så kommer vi att göra välfärden bättre. Alla i Motala ska kunna leva som de vill, tycka som de vill och göra det de vill. Att inte vara som alla andra ska aldrig hindra någon från det. Det är viktigt att alla får säga vad de tycker. Det är det som är demokrati. Det är extra viktigt att alla som får är med och röstar på vem som ska bestämma i Motala efter valet.

Om du vill läsa mer om vårt parti finns det att hämta lättläst material i vår valvagn på Stora torget.