Triangelspåret kommer aldrig att bli av

Jörgen Oskarsson (S)
Tågförbindelserna har alltid varit viktiga för Mjölby.

Jörgen Oskarsson (S) Tågförbindelserna har alltid varit viktiga för Mjölby.

Foto: Ellinor Ruuth

Debatt2017-03-24 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Camilla Egberth med flera om tågförbindelser i regionen

Camilla Egberth, kommunalråd i Motala, fortsätter, nu med de övriga partiernas gruppledare som stöd, att plädera för ett triangelspår som skulle leda tågtrafiken till och från Motala förbi Mjölby. I sitt inlägg i Motala Tidning berör de dock inte min tyngsta invändning mot förslaget: det kommunala planmonopolet gör det omöjligt för Motala att driva igenom ett förslag som Mjölby betraktar som fientligt.

Det är en gåta för mig att Camilla Egberth och övriga gruppledare inte har innebörden av gällande lagstiftning klart för sig. När man tar politisk strid är det klokt att först ta in relevanta fakta och sedan sortera argumenten. Camilla Egberth har varken gjort det ena eller det andra.

Om hon hade tagit del av vår översiktsplan för Mjölby så skulle hon noterat att det område som Motala tänker sig triangelspåret på är markerat som ”riksintresse för naturvård”. Det är geologiska formationer från istiden som motiverar skyddet, så här beskrivs innebörden i Mjölby kommuns översiktsplan: ”Områden av riksintresse för naturvården ska representera huvuddragen i den svenska naturen och utgöra de mest värdefulla områdena i ett nationellt perspektiv. Dessa riksobjekt ska skyddas mot åtgärder som påtagligt kan skada natur- eller kulturmiljön.”

Ovanstående är bakgrunden till att jag i mitt förra inlägg skrev att Motala blåser till onödig strid. Onödig därför att den inte kan vinnas. Misstaget kunde ha undvikits om man tagit kontakt med ledningen i Mjölby för att få rätt information. Det har man inte gjort, istället har frågan drivits via nyhetsartiklar och debattinlägg i media i snart ett års tid.

Motalas kommunledning har också haft ”vänligheten” att förse Region Östergötland med kartmaterial som visar hur järnvägen ska dras i vår kommun. Jag noterar att man i det senaste debattinlägget skriver att Motala vill ha en ”dialog i en positiv anda”. Jaså!

Ett triangelspår är ett hot inte bara mot Mjölbys utveckling. Det skulle drabba även resande från Boxholm och Tranås och de som pendlar mellan Motala och Mjölby. Det är naivt att tro att den politiska ledningen i Mjölby stillatigande skulle acceptera detta.