Det är knappt två månader kvar tills Motala ska stå värd för långdistans-VM i triathlon och fortfarande är det inte klart med tillstånd för den tänkta cykelbanan. Länsstyrelsen avslog som bekant tillståndsansökan för banan som är tänkt. Den sträcker sig söderut längs gamla riksväg 32 mot Skänninge och på vägarna förbi Varv, Vinnerstad och Sjökumla.
Ärendet ligger, efter att Vätternrundan överklagad beslutet, på Transportstyrelsens bord. För att de ska ge sitt godkännande till att stänga av de berörda vägarna från trafik krävs att de boende som berörs inte har något att invända.
Och för att de inte ska göra det så har Vätternrundan haft informationsmöten i Varv, Vallerstad och Sjökumla.
– Dit har vi bjudit in alla som kommer beröras. Sen har vi även varit ute hos enskilda näringsidkare längs den här sträckan. Alla de här mötena har skett under en positiv anda. Men visst finns det utmaningar att lösa. Men vi har inte stött på något som inte skulle kunna lösas och vi jobbar väldigt lösningsorienterat, säger Vätternrundans VD Eva-Lena Frick.
En som är lite orolig för att hans rörelse skulle kunna drabbas ekonomiskt av att vägen stängs av är Ola Schwartz som driver Grepstad gårdsbutik.
– Sista helgen i juni är ju en av de stora helgerna för oss så det är klart att det kommer bli ett avbräck. Vi har suttit ner och diskuterat och vi kanske kan hitta lösningar. Majoriteten som bor här i bygden kommer säkert att ge sitt samtycke. Men jag skulle helst se att de stängde av riksväg 50 och körde tävlingen där istället. Det skulle inte påverka några privatpersoner och den gamla vägen tar bara åtta minuter extra och en lördag så är det ju inte lika mycket trafik och det har jag framfört. Men det säger tydligen Transportstyrelsen blankt nej till, säger Schwartz och att det är så intygar Frick.
– Riksväg 50 är ett alternativ som är helt uteslutet av myndigheterna. Det är skillnad på riksvägar och länsvägar. Den här banan har vi tagit fram i samråd med myndigheterna och vi har varit i kontakt med hemtjänsten och räddningstjänsten för att lösa de bitarna. Sen jobbar vi så klart för att hitta så bra lösningar för alla inblandade och det är vi säkra på att vi kommer göra, säger Frick.
Som exempel så har Vätternrundan erbjudit Ola Schwartz en försäljningsplats i start och målområdet.
– Det kräver ju extra personal och hur vi administrativt ska lösa det får vi väl se. Sen har vi gjort en alternativ väg från riksvägen 50 ner till Fågelstad så det går att ta sig ner till gårdsbutiken därifrån. Så jag känner väl att vi får lösa det här med och det pågår lite diskussioner, säger Schwartz.
När Transportstyrelsen kommer ge besked kan Eva-Lena Frick i nuläget inte svara på. Men hon säger att de i sin överklagan har framfört det positiva samtalsklimat som de har med de boende längs den tänkta bansträckningen. Att ett VM innebär några timmars avhysning av vägen menar hon är ett litet problem i förhållande till vad det ger.
– VM har ju lite av ett once in a lifetime-stuk över sig. VM i triathlon är ju inte som våra andra arrangemang, Vätternrundan, Tjejvättern och Halvvättern att de återkommer varje år. VM är nu, vi kommer få en chans att visa upp Motala för hela triathlonvärlden. Det är ju inte så att vi kommer komma tillbaka och stänga av vägen varje år. Det kommer vara i sex timmar mellan klockan 10 och 16 den 27 juni.