Historien är känd. Darcy Ward fastnade i en alkoholkontroll innan GP-tävlingen i Lettland den 17 augusti. Han missade Piraternas semifinal och resten av GP-serien då FIM (Internationella Motorcykelförbundet) stängde av australiern tills vidare. Två månader har gott. Än är inte straffet tidsbestämt.
– Han var lovad ett datum för två veckor sedan och har fortfarande inte fått något. De (FIM) svarar varken på mail eller brev, det börjar nästan bli pinsamt, säger Piraternas lagledare Stefan Andersson Skill.
Osäkerheten kring Ward har legat som en bromskloss i bygget av nästa års startuppställning. Nu väljer ändå Piraterna att börja förhandla om kontrakt med 22-åringen.
– Min tanke är att jag gör klart med honom i mitten av veckan så den biten är klar. Han är Pirat om han får köra. Får han inte köra så gäller förstås inte det, säger Andersson Skill.
Den gångna helgen har annars inte gett några klara besked från klubbens andra stjärnförare Greg Hancock och Chris Holder.
Anton Rosén har tidigare sagt till MVT att han ser det som en nödvändighet för sin karriär att ha en startplats i elitserien. Det är dock mycket tveksamt att en sådan finns i Piraterna. Andersson Skill har varit i kontakt med Rosén och meddelat att han i dagsläget inte kan lova någon plats till 23-åringen. Andersson Skill är dessutom orolig för Roséns fysiska status efter flera huvudskador i somras.
– Jag har varit ärlig mot Anton och sagt att jag är nervös för hans tunga hjärnskakningar. Mycket på grund av att jag har varit i den sitsen själv. Jag fick sluta min karriär för att jag slagit i huvudet för många gånger och mådde inte alls bra. Jag gillar killen som fasen men det är en chansning och det vet han om. Det var väl inte så roligt för honom att höra.