Det är i speedwaypodden Metanol, där Anders Fröjd är gäst i senaste avsnittet, som han berättar om sina upplevelser av att ha Nicki Pedersen i sitt lag. Fröjd hade Nicki senast i Lejonen 2016, och har innan dess även varit lagledare för den danske storstjärnan andra säsonger.
Anders Fröjd skräder inte orden:
"Nicki är en individualist. Han tävlar bara mot sig själv, jagar banrekord och skiter fullständigt i sina lagkompisar, när han har hjälmen på sig. Utanför banan är han jättetrevlig", säger Fröjd i podden och fortsätter:
"Nicki är jättebra i medgång. Men förlorar han ett heat, och nu kommer säkert andra lagledare som hör detta och har jobbat med Nicki säga att jag har fel. Men jag har haft Nicki flera säsonger – det är ingen lagförare. Om han behöver köra ut en lagkamrat, så gör han det".
Anders Fröjds Lejonen värvade in Nicki Pedersen från Dackarna 2016.
"Han fick inte vara kvar i Dackarna för att han skapade dålig stämning. Jag pratade med Dackarna och visste om det. Vi kontaktade Nicki och kollade prislappen och han är ganska billig nu för tiden. Alla förväntar sig att Nicki är svindyr, men jag kan räkna upp 19 förare som är dyrare. Lejonens styrelse var delad i två läger, de som bestämde ville ha in Nicki då de trodde att han skulle dra mer publik", säger Fröjd i podden.
Anders Fröjd berättar vidare att lagkamraterna till slut inte ville stå bredvid Nicki Pedersen i depån.
"Vi kom även i ett läge där inga förare ville köra heat ihop med Nicki. Det var ingen lätt situation för mig som lagledare. Nicki blir helt jävla konstig när han får på sig overallen. Han har en sån vinnarskalle så det finns inte. Det är bara att önska Morgan Andersson lycka till som ska ha honom i Västervik", säger Fröjd.
Västerviks lagledare Morgan Andersson är dock inte orolig.
– Han har inte varit prickfri under sin karriär. Men jag är inte orolig, säger Morgan Andersson till Sporten.
Han fortsätter:
– Vi har flera förare i vår trupp som inte har ett cv som vittnar om att de är jättebra lagåkare. När Nicki, Kildemand, Zengota och Smektala körde ihop i polska ligan i fjol var det så man skrattade ibland. Men jag har varit tydlig inför alla, inte minst med Nicki, om vad som gäller i Västervik. Vi har jobbat hårt som lag de senaste säsongerna och ska fortsätta med det. Sedan kommer det att bli felbeslut i farten ibland, sånt händer i alla motorsporter.
Västerviks återkomst i elitserien startar 8 maj hemma mot Indianerna.
– Vi ska ventilera noggrannt för alla förare inför säsongen vad som gäller. Alla är lika mycket värda i mitt lagbygge och följer man inte riktlinjerna, så kommer man att få höra det.
I podden passade Anders Fröjd även på att hylla det arbete som Morgan Andersson och Västervik har lagt ner på banan.
"Det är Sveriges bästa racerbana. Faktiskt bättre än både Kumla och Motala om du ser till omkörningar", säger Fröjd.
Morgan Andersson:
– Jag är nöjd med hur utfallet har varit på banan sedan vi tog tag i det. Det kräver ett hårt arbete för att få till en bra och rolig bana. Och att kunna bjuda publiken på bra underhållning är viktigt. Vi har många ideella krafter som lägger ner ett stort och viktigt arbete. Utan dem hade det inte varit möjligt, säger Morgan Andersson.
Vi har utan framgång sökt Nicki Pedersen för en kommentar.