Staaf kritisk till regeländring

Elit Vetlandas Jaroslaw Hampel ådrog sig dubbla lårbensfrakturer i helgens lag-VM. – En personlig tragedi för honom, säger Elit Vetlandas Fredrik Staaf.

Elit Vetlandas Jaroslaw Hampel bröt lårbenet i kraschen i lag-VM och blir borta en lång tid.

Elit Vetlandas Jaroslaw Hampel bröt lårbenet i kraschen i lag-VM och blir borta en lång tid.

Foto: Thomas Augustsson

Speedway2015-06-08 11:40

Det var i det fjärde heatet i lag-VM-semifinalen i Gniezno som olyckan var framme. Jaroslaw Hampel körde in i Rysslands Vitali Belousov, som gått omkull, och tappade kontrollen över cykeln.

Hampel kastade sig av cykeln och for efter den in i luftstaketet. Att döma av tv-bilderna från smällen så lyfts luftstaketet upp när cykeln träffar det varvid Hampel far in under det. Smällen blev så kraftig att Elit Vetlandas kapten bröt lårbenet på två ställen.

– Han fick en rejäl smäll på foten när han kör ihop med ryssen och jag tror att det är det som gör att han inte kommer av cykeln tidigare, säger Elit Vetlandas lagledare Fredrik Staaf som menar att han efter 13 år som lagledare blivit rätt härdad när det gäller skador.

– Det är ju en oerhörd tragedi för honom själv. Men vi som lag lever med det här och som speedwayledare är man jäkligt anpassningsbar, säger Staaf.

Hampels svåra skada är den senaste i raden av skador som Elit Vetlandas förare drabbats av på kort tid. Tomas H Jonasson är knäskadad, Nikolai Klindt bröt nyckelben och skuldra förra veckan, Emil Sajfutdinov kraschade hårt två gånger om i slutet av förra veckan.

– Det var därför som Emil inte körde lag-VM.

Hampel lär bli borta en lång tid framöver och Elit Vetlanda får plocka in en ersättare för honom. Det jobbet ligger dock inte på Staafs bord.

– Det är fördelen i Vetlanda. Det ligger på Mickes (Mikael Wirebrand) tjänst som sportchef. Hampel har ju näst högst snitt av våra förare så vi kan ju köra ett ridersförfarande för honom. Då tycker jag att det är värre med Nikolais skada, säger Staaf som menar att den regeländring, när det gäller att ersätta skadade förare, som gjordes tills i år gör det näst intill omöjligt för Elit Vetlanda att ersätta Nikolai.

Tidigare var det den skadade förarens löpande snitt som avgjorde vilken förare som lagen fick ersätta honom med. Det ändrades tills i år till att det nu är förarens ingångssnitt som gäller. En skadad förare får nu alltså bara ersättas med en förare som har ett lägre ingångssnitt än han själv. Skillnaden blir betydande när det gäller Nikolai Klindt som har ett ingångssnitt på 0,906 och efter sina tre matcher i år i Elit Vetlanda har ett löpande snitt på 1,667.

– Du kan ta hela katalogen, men det finns inga förare tillgängliga som har under 0.906. Däremot finns det förare som har under 1,6 i snitt. Det fanns säkert en bra tanke när vi ändrade den regeln. Men konsekvenserna av den blev ju inte riktigt bra. Lag blir ju bestraffade när förare blir skadade, säger Staaf.

Se kraschen nedan. Jaroslaw Hampel i röd huva, Vitali Belousov i gul, Linus Sundström i blå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!