Piraterna skrev ett öppet brev till supportrar och sponsorer i veckan. För att berätta om en annorlunda satsning. Det krävs ett billigare lag efter ett ekonomiskt förlustår 2024.
Det är därför som Piraterna inte gjort klart med någon förare på sex veckor. Bara de fyra tidigare klara finns.
– Vi hinner inte med lönemässigt, erkände lagledaren Daniel Davidsson.
Sporten ringde upp två experter för att få en syn på Piraternas nya väg.
Adam Holman från Ljungsbro, som nu är allmänreporter inom media i Värmland, är på fritiden skribent på sajten speedwayfans.se.
– Jag tror att det Piraterna gör är klokt, fler klubbar borde göra så. Det blev ingen framgång i år och i det läget är det bra, säger Holman.
Holman tyckte inför i år att det luktade 2017 på förhand. Många stjärnor skulle inte leverera, befarade han. Det gick inte så illa som 2017 då laget åkte ur, men det missades semifinal och det var en besvikelse i år.
– Nu tror jag att Piraterna behöver hitta hungriga förare som kan lära sig Motalas bana, för den är speciell. Är man bra hemma räcker det långt. Det är viktigt att man hittar förare som verkligen vill köra i Sverige, säger Adam Holman.
Hur ska man locka mer publik?
– Det är den eviga frågan. Jag tror en nyckel är att göra banan så bra som den var för sju-åtta år sedan och på guldåren. Att skapa bra racing. Det och att göra bra resultat är viktigare än att göra en massa saker runt omkring, säger Adam Holman.
Stefan Andersson Skill var Piraternas lagledare tio år 2008-2017. Nu vill klubben upprepa det han gjorde inför guldet 2011.
– Jag tror att det är helt rätt att försöka hitta guldkorn. Det var många faktorer som gjorde att vi lyckades 2011. Vi hade Greg (Hancock) som en pappa och som förde vidare allt jag sade. Sedan gav vi de nya förarna förtroende och körde med samma lag hela tiden. Vi hade sms-grupper där vi skapade något tillsammans, säger "Ando".
Speedwayen har förändrats där Polen blivit stort och nästan allt. Sveriges liga har blivit en plats för att testa grejer. Många kommer till Sverige, men har inte samma motivation, det blir mellandagar, menar Andersson Skill som i dag är domare.
– På min tid var Greg ensam om att ha fast lön. De andra tjänade noll om de inte tog poäng. Nu har alla fast lön på olika vis i olika trappor, vilket gjort att de inte ger allt alla gånger. Förare blir loja, och arroganta, de är primadonnor på ett annat sätt, menar "Ando" som tycker att laget i år var fränt i Piraterna, men att det borde körts oftare med de bästa. Speciellt hemma.