Vi träffar honom och Leif Johansson, vd för bolaget Piraterna Speedway, för ett snack om pengar. Det blir en öppen diskussion där man svarar rakt och ärligt på våra frågor och är öppna med de siffror man redovisar.
– Sen 2010 driver vi den här verksamheten i ett bolag, egentligen som vilket företag som helst, och då är alla våra siffror öppna för vem som helst att kika på, berättar Leif Johansson. Inte in i minsta detalj, men i det stora hela.
Slutresultatet för förra säsongen blev ett plus på 33 000 kronor. Men det är egentligen inte hela sanningen.
– I och med att vi själva äger alla byggnader på anläggningen och har finansierat det med egna medel görs det en hel del avskrivningar varje år. Det förändrar resultatet så att det ser något mindre ut än det egentligen är, förklarar Leif Johansson.
Han berättar att man idag har fasta tillgångar i form av byggnader på arenan värderade till cirka 7 miljoner kronor. Samtidigt äger Motala kommun marken som byggnaderna står på, vilket gör att man är mer låst än man egentligen skulle vilja.
– Marken är så kallad ofri grund, berättar Roger Månsson. Det betyder att vi inte kan använda den på det sätt vi vill utan att först ha diskussioner med kommunen.
Tankar på att försöka köpa loss marken för att på så sätt få större rådighet över anläggningen finns.
– Jag vill inte säga hur de diskussionerna går, hur långt vi kommit med det, säger Leif Johansson. Men självklart skulle det betyda mycket för oss.
Bolaget Piraterna Speedway ägs till 51 procent av föreningen SMK Motala speedway.
– Man kan säga att vi har all ideell verksamhet i föreningen och vår produkt, som är speedway, i bolaget, säger Roger Månsson.
Under 2016 omsatte bolaget cirka 9 miljoner kronor. Hälften av det, 4,5 miljoner, gick ut till förarersättningar. Alla förare är egna företagare som fakturerar bolaget efter varje match.
– Varje match kostar ungefär 200 000 kronor i ersättningar till förarna, berättar Leif Johansson. Det kan slå lite hit och dit beroende på matchresultatet, men ganska nära 200 000 blir det varje gång.
Bara en förare, Greg Hancock, har en fast ersättning per match han kör. De andra får betalt per poäng de kör in.
Vad kostar en förare per poäng?
– Jag skulle säga mellan 2 000 och 4 000 kronor, berättar Leif Johansson.
Diskuteras det aldrig att ge alla förare betalt per match?
– Det diskuteras hela tiden, men jag tror det är svårt, säger Roger Månsson. Jag tror att det är alltför många förare som inte har den solidariteten eller klubbkänslan att man skulle ge allt i varje match om man inte har en morot i att tjäna mer pengar. Tyvärr.
Leif Johansson:
– För oss som räknar på det här skulle det självklart vara lättare att ha fast ersättning för alla förare. Men nu har vi kört ett antal säsonger i elitserien och vet ganska väl vad en säsong kostar att det går ganska bra att lägga en budget ändå.
– Det som kan slå emot oss och göra att budgeten inte går ihop är väder och vind, som påverkar publiksiffrorna i negativ inriktning. Vi är en väldigt väderkänslig sport och en dålig sommar kan slå hårt.
Till säsongen 2017 har Piraterna budgeterat med 3 000 åskådare per match. Det ligger nära fjolårets snitt på drygt 2 900.
– Jag tror att vår ombyggnad i laget, med flera nya förare i Emil Sajfutdinov och Niels-Kristian Iversen, gör att intresset för oss blir starkare i år, säger Leif Johansson.
När det gäller nya investeringar i anläggningen blir det däremot ett lugnt år.
– Vi har byggt en ny kiosk, i övrigt har vi tänkt ligga lågt. Vi har en väldigt bra anläggning nu.