Att det blir nio lag igen, med Smederna tillbaka, och dubbelmöten med 16 matcher gillas av Pirat-lagledaren. Plus att bara sex lag går till slutspel.
– Det är lätt att det blir avgjort tidigt och serien hålls vid liv bättre så här, säger Davidsson.
Ingen vet hur coronasituationen ser ut i maj nästa år, men klart är att speedwayagen vill tävla och köra fler matcher än den enkelserie som var i år.
Att lagens trupper ska vara spikade senast den 28 februari 2021, tre månader senare än förut, gillas också.
– Det är människor vi skriver kontrakt med och mycket kan hända till våren, säger Daniel Davidsson.
Piraterna har skrivit kontrakt med britten Adam Ellis som förste klara förare. Fler kontrakt är nu ute för påskrift. Det kan bli klart med fler i veckan. Jonas Davidsson, Motalasonen, förs det också diskussioner med. Men det är ingen panik.
Regler att nämna i övrigt inför 2021:
Fyra transferkort får användas från den 15 april och fram till dess att laget avverkat 75 procent av grundserien. Man får dock byta skadade förare utöver det.
Körschema för sex förare, men med möjlighet att använda sju om man vill. Minst två av förarna 1–6 måste vara svenska, och både förare 6 och 7 måste vara svenska.
Utländska förare måste ha kört minst två grundseriematcher för att få vara med i slutspelet.
– Vi hade gärna sett ännu fler svenskar i lagen, men måste se till hur många förare som finns också. Det här är en bit på väg, säger Daniel Davidsson.