– Det blir framför allt skillnad för ettan och tvåan som nu slipper det långa uppehåll som det kan bli om man står över kvartsfinalerna. Om man avslutar grundserien borta, står över kvartsfinal och sedan börjar borta i semifinal kan det bli en månad utan hemmamatch, säger Daniel Davidsson.
Nya slutspelet körs med de sex bästa lagen i tre kvartsfinalmöten hemma och borta. Sedan blir det en tabell mellan de sex lagen där de fyra bästa går till semifinal.
Det blir inte riktigt som lucky loser-systemet som speedwayen haft tidigare.
– Det här har varit lyckat i Polen och blivit spännande. Det blir inte avgjort lika snabbt. Det är samma princip som Champions league har i fotbollen, jämför Daniel Davidsson.
När det gäller det sportsliga jobbet med truppen 2025 har Piraterna fortsatt bara fyra förare klara. De är svenskarna Ludvig Selvin, Jonathan Ejnermark och Mathias Thörnblom, plus tjecken Vaclav Milik.
– Vi kämpar på med laget. Ett tag trodde jag det var några klara, men nu är det inte nära med någon igen. Vi är längre ifrån vissa och vissa vill vänta. Nu efter säsongen är det familjetid och semestrar, säger Daniel Davidsson.
Nytt 2025 kan bli att Piraterna startar ett utvecklingslag på lägre nivå. Där förare som typ Motalasonen William Fogelin kan köra.
– Vi har ju bara elitlaget och behöver ett lag där fler kan köra. Vi har haft prova på några år och några därifrån börjar nu få rätt ålder, säger Daniel Davidsson som 2025 gör sin sjätte säsong på posten som lagledare i Motalaklubben.
Piraterna gör 2025 sin 21:a säsong i högsta speedwayligan i Sverige. Bara 2018 var laget i andraligan, sedan 2004.