– Vi hoppas att allt ska komma i gång, med publik. Vi hoppas att vaccin ska hjälpa situationen och att det blir en bra säsong. Vi måste vara positiva, säger Piraternas ordförande Thomas Wahlström.
Bauhausligan och klubbarna diskuterar just nu fyra olika alternativ att genomföra säsongen 2021. Allt beror på hur smittläget och pandemirestriktionerna ser ut. Som det är nu får Piraterna inte ta emot någon publik, inte ens på restaurangerna. Det är tuffare läge nu än i fjol.
– Det blir jättesvårt att genomföra en säsong utan publik, men vi tror på och hoppas att det ska lösa sig, säger Thomas Wahlström.
En bra pusselbit för Piraterna var att kommunstyrelsen i Motala på tisdagen godkände marknadsföringsbidraget, det så kallade elitbidraget, på 185 000 kronor för en säsong.
– Jättebra, helt okej. Men det hade vi förväntat oss när vi skrev på hyresavtalet, säger Thomas Wahlström.
För 185 000 kronor ska Piraterna göra reklam för kommunen på alla möjliga sätt, och det ingår också att kommunen är matchsponsor en gång under året. Det ska också bedrivas utbyte mellan Piraterna och kommunens skolor, åt båda håll, och dessutom bereds kommunens utbildningar för motorcykelmekaniker möjlighet att samverka med Piraterna. Med mera.
Sportsligt är det deadline för lagledaren Daniel Davidsson och hans trupp på söndag. Det spikade laget ska presenteras i helgen, eller rentav innan. En ordinarie plats återstår att fyllas med en förare.