För fyra år sedan införde internationella förbundet (FIM) nya regler för de ljuddämpare som får användas i speedway. Allt för att få ner ljudnivåerna kring arenorna.
Kritiska röster från förarna höjdes snart om att de nya ljuddämparna. De menade att de dels ändrade karaktären på motorerna på så vis att de inte hade samma kraft som tidigare. Vilket flera menade var orsaken till ett antal krascher. Men utformningen av ljuddämparen gjorde också att motorerna blev så varma att de efter de krävde betydligt tätare serviceintervaller än tidigare.
Till den här säsongen har dock ljuddämparna ändrats igen och fyra olika sorters dämpare är nu godkända för att tävla med. Nu är det återigen en rak väg för avgaserna genom ljuddämparna vilket ska göra att slitaget på motorerna minskar och därmed förarnas servicekostnader. Allt gott så långt. Men de nya dämparna har återigen helt ändrat karaktären på motorerna och att hitta rätt inställningar för att få dem att uppföra sig som förarna vill är nu det som alla jobbar med. Inte minst världsmästaren Greg Hancock.
– Jag ska inte säga att det är en helt ny sport. Men det är skillnad. Det känns som för fyra år sedan. Då var det många som kraschade i början och om du tittar nu så är det samma sak. Det har varit väldigt många som kraschat nu i början på säsongen och det beror på att de inte hittat inställningarna, säger Hancock som berättar att motorerna med de nya ljuddämparna blivit mycket mer aggressiva.
Något som han menar kan överraska förarna.
– Ärligt talat så tyckte jag de förra var bättre. De bromsade ner motorerna och då visste man hur de uppförde sig. Det var likadant hela tiden. Nu är det som om någon helt plötsligt tänder lampan och sen släcker den igen.
Hancock har under vintern testat alla fyra dämparna hemma i Kalifornien. Nu har han valt att hålla sig till en och med hjälp av sina trimmare försöka hitta rätt set-up för att få cykeln att gå precis som han vill.
– Motorerna gör inte vad de gjorde förut och mina trimmare har haft dem inne för att försöka hitta något sätt att få dem att göra det. Vi har gjort mängder av tester och jag slängde bort ett par poäng i första matchen i Polen för att prova lite olika saker. Så det är en ny utmaning. Men i sista tävlingen jag körde så kände jag mig mer elastisk på cykeln igen. Innan har jag varit mer spänd, men nu kunde jag slappna av och det är ett gott tecken, säger Hancock.