Larsson och Larsson, två Pirathjärtan

Jo, nog har Piraterna supportrar "ute i stugorna". I Björnö mellan Nykyrka och Bona finns två hjältar som var sitt decennium tog Motalaklubben uppåt.

Det är nu, 2020. I Björnö mellan Nykyrka och Godegård har far och son Larsson kvar sina speedwaycyklar från förr. Med stående motorer. Med dubb på hoppas Lasse och Peter köra isspeedway på intill-liggande Lilla Resjön i vinter.

Det är nu, 2020. I Björnö mellan Nykyrka och Godegård har far och son Larsson kvar sina speedwaycyklar från förr. Med stående motorer. Med dubb på hoppas Lasse och Peter köra isspeedway på intill-liggande Lilla Resjön i vinter.

Foto: Jens Bollius

Speedway2020-08-01 09:00

Lars Larsson, Lasse kallad, förde upp Motalas speedway från trean till ettan när han var aktiv på 1970-talet.

Peter Larsson, sonen, var sedan och med och ryckte liv i samma speedway, med Dunteberget som hem, på 1990-talet.

Både Larsson och Larsson kallas "Töff" och i en video på mvt.se berättar de varför. Far och son berättar också om sin passion för både sporten och för Piraterna.

– Det är ju roligt att vi har speedwayen, betyder mycket för Motala. Viktigt för både barn och äldre, säger Peter.

Lasse Larsson hoppas också att sporten håller i framtiden.

– Det gäller att det inte blir för dyrt. Det ska gå långsamt när barnen lär sig köra och sedan gäller det att farten inte ökar för mycket, så att maskinerna håller.

Pappa Larsson, nu 74 år, körde motocross från början. Det var inte så mycket regler utan var man glesbygdsgrabb så var det bara att åka på småvägarna som fanns att tillgå.

Sedan började Lasse köra speedway och det i Filbyterna i Linköping 1969. Det var först 1971, när Piraterna startade lag i trean, som han kom "hem" till Motala.

Lasse tackar lagledaren Allan Johansson som fick med honom från crossen. Speedway var nytt och roligt.

– Allan var speedwaytokig och gillade fyrtaktsmotorerna. Han var bra på att få med sig folk.

Hur var du som förare?

– Jag försökte hjälpa lagkamraterna, det var viktigast för mig.

Lasse Larsson körde till 1977 och var med och tog Motalalaget till ettan. Han blev knappt aldrig skadad och det var något som gick i arv till Peter som aldrig skadade sig heller.

Peter Larsson, nu 46 år, började köra 1995 och var med när Piraterna gick från en undanskymd plats i de lägre serierna till porten av elitserien.

– Min sista säsong 2002 var vi bara två poäng bakom Vetlanda som gick upp. Piraterna gick upp året efter i stället, minns Peter vars eget bästa minne är när han vann individuella Ullevi cup 1998, ensam med stående motor när de flesta hade liggande motorer som var det nya.

Larsson och Larsson håller kontakten med sporten genom sin egen lekfulla isspeedway på Lilla Resjön på vintrarna. Sedan följer de hela tiden vad Piraterna gör i nutid.

Årets elitserie, som startar 11 augusti, ska de följa så mycket de kan.

– Det är jätteroligt att Daniel Davidsson har fått i gång det som han fått, berömmer Peter.

– Jag tror på Piraterna. Men mekanikerna har en viktig roll, så att grejerna håller, säger Lasse. 

Karta: Nykyrka
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!