Speedway är en av Sveriges största publiksporter. Men i år har det blivit en drastisk minskning med publik. Starka publikfästen som Vetlanda och Målilla har i år haft vissa matcher med under 2 000 personer. Även Piraterna har tappat publik. Piraterna har dock inte tappat särskilt mycket jämfört med förra året men man ligger långt bakom publikmålet som är snitt på 3 300 till 3 500 åskådare per match. I år har Piraterna än så länge ett snitt på 2 653 åskådare.
– Jag tror att det dåliga vädret har skrämt bort mycket publik i år säger Roger Månsson ordförande i Piraterna.
– Men vi ska göra allt vi kan för att vända den negativa trenden hos oss. Men man kan inte bara slänga ut en kampanj, det kostar också. Man måste se till så att kampanjen lönar sig. Vi har pratat lite om att ha en "gå två betala för en"-kampanj eller något liknande men vi får se. Det viktigaste tror jag är att vädret blir bättre, får man bara lite sol och att man kan börja köra speedway utan en tävling som blir avbruten på grund av regn, tror jag att siffrorna vänder.
– Darcy Wards comeback kommer ju att påverka också , den matchen han gör debut i Piraterna på hemmaplan lockar nog några hundra personer extra. Är det bra väder då och han tar mycket poäng kanske de personerna kommer tillbaka varje match.
Samma linje är Mikael Wirebrand, marknadsansvarig och lagledare i Elit Vetlanda inne på.
– Att just det dåliga vädret gör så att många stannar hemma. Men det är även så att sporten måste utveckla sig och skapa en bättre produkt, för att konkurrensen är mycket hårdare i dag med andra evenemang.
– Sedan gäller det att utnyttja de chanser man får. Även media måste hjälpa till, istället för att skriva om att vi tappar publik kanske man kan skriva om att intresset ökar på något annat sätt. Eller fokusera mer på allt positivt som ändå sker kring sporten, ta guldet i lag-VM som ett exempel det är något som alla borde ta tillvara på inte bara media även vi klubbar skulle kunna utnyttja det bättre. Framgång föder framgång.