LÄS MER: Enkronasförsäljningen blir inte av
LÄS MER: Piratordföranden efter beskedet
2017 köpte kommunen Piraternas byggnader på Dunteberget för 4,2 miljoner kronor. Från början hade man också tänkt lösa de lån som Piraterna har till kommunen, men så blev det inte. Då skulle man också hävt det marknadsföringsavtal om 200 000 kronor som kommunen haft med klubben. Som en del i det avtalet skulle kommunen få ha sitt namn på arenan, en arena man alltså själv numera äger.
I dag finns inget marknadsföringsavtal med Piraterna. Det finns inga sponsoravtal alls mellan kommunen och föreningen. Det finns heller inget annat avtal som i dag reglerar försäljningen av arenanamnet. Kommunikationschef Sofia Löf skriver i ett mail till oss att: ”Kommunen är inte involverade i frågan kring arena-namnet.”
Piraterna har dock nyligen sålt namnet på arenan till sanerings- och avfuktningsföretaget Probaco. Enligt kommunalråd Kåre Friberg (M) skedde det sedan kommunen sagt nej till att ha sitt eget namn på sin egen arena.
– De försökte få oss att köpa namnet så som vi gjort tidigare, innan vi köpte arenan. Men det har vi tackat nej till, säger han.
Istället säger kommunalrådet att de uppmanat Piraterna att själva sälja namnet.
– De behöver väl alla intäkter som de kan få. Vi har sagt till dem att vi inte vill stödja deras verksamhet och då blir det här ett sätt för dem att få in pengar på annat håll, säger Kåre Friberg.
Ni har inte tänkt att ni kan sälja namnet som ni gör med multisporthallen?
– Det här blir ett sätt att stödja klubben utan att vi behöver betala. Annars hade vi kanske behövt betala ut föreningsstöd, säger Kåre Friberg.
Sven Gustafsson, ordförande i Piraterna, säger att han fick klartecken från Kåre Friberg att sälja arenanamnet, utan att något avtals skrevs.
– Jag ringde honom för att vi ville att kommunen skulle ha namnet kvar, så det skulle heta Motala arena. Men det ville de inte utan han sa att vi kunde försöka sälja namnet för att få in några kronor istället.
Men något avtal mellan er och kommunen när det gäller försälnjningen skrevs aldrig?
– Nej, jag fick det godkänt av Kåre Friberg.
Diskuterades det några undre gränser för en försäljning av namnet mellan dig och kommunalrådet?
– Nej, inte alls.
Hur mycket har namnet sålts för?
– Det vet inte jag, det har marknadssidan skött.
Enligt Jan Eklöf, marknadschef vid Piraterna, har namnet sålts för mer än 50 000 kronor.
– Jag fick direktiven att det var tvunget att överstiga 50 000 för att vi skulle få sälja det. Och det har vi nu gjort.