Knappt tolv veckor. Det är vad som är kvar till att tejpen går upp för det första heatet när Piraterna tar emot svenska mästarna Eskilstuna Smederna i elitseriepremiären den 7 maj.
Ett år i allsvenskan är historia. Nu är det återigen tuffast möjliga motstånd som kommer till Dunteberget.
– Elitserien skruvar ju upp allt ett snäpp. Både när det gäller förberedelser och material. Jag kommer se till att komma så förberedd som det är möjligt med mina förutsättningar, säger Daniel Davidsson när vi träffas i Crossfit Motalas lokaler.
Han kör även för Vargarna i allsvenskan.
Det är här han ska se till att ha fysiken för att matcha motståndarlagens världsstjärnor under säsongen. Och jämfört med i fjol så tränar han riktigt hårt.
För då tränade han knappt alls.
– Den här jäkla handen gick ju på läkeprocess länge, säger han och håller upp sin ärrade vänsternäve som han fastnade med i bakhjulet på en motståndares cykel hösten 2017.
Däcket sargade den svårt och det dröjde ett antal månader innan Daniel kunde använda den igen.
– Det var först i januari-februari någon gång som jag blev av med alla bandage. Så det blev inte alls så mycket träning förra vintern. Annars brukar jag vara rätt aktiv och spela både innebandy och hockey under vintrarna, säger han.
Nu gick han däremot skadefri in i försäsongsträningen och att valet föll på just crossfit förklarar han med att han själv har begränsade kunskaper om styrketräning.
Och leende tilläger han att han är lite för bekväm för att träna själv.
– Jag tycker ju det är lättare att köra i grupp, då vill man ju inte vara den som viker sig först. Så just den här formen passar mig bra. Jag gillar att det är någon som står och säger vad man ska göra. Så nu kör jag fyra pass i veckan här. Det är rätt lagom just nu.
Vilka muskelgrupper är det främst man behöver vara stark i som speedwayförare?
– Bål är ju en viktig del när man sitter på cykeln. Sen är det mest skadeförebyggande och bygga upp muskler runt knän och axlar. För den dagen det smäller är det bättre desto mer muskler du har som håller ihop det, säger han innan träningspasset som just denna dag har fokus på just axlar och bål.
Efter att han varit krasslig i en dryg vecka konstaterar han belåtet att det inte är så mycket flås i passet. Vilket för oss in på en diskussion om konditionens betydelse för en speedwayåkare. Varje heat är ju bara runt en minut långt.
– Konditionen är ju mycket för att orka med långa resor och långa dagar. Pulsen börjar ju slå redan klockan 15.00 en matchdag och det gäller att orka hålla fokus. Med det schemat som är i år så kan det ju bli matcher tisdag-onsdag-torsdag. Och just resorna sliter. Du kan ju sitta fem-sex timmar i bil lite halvtaskigt på väg hem efter en match och sen är det match dagen efter igen. Då gäller det att ha kondition för att orka med.
En del svenska förare åker tidigt på träningsläger utomlands för att få komma upp på cykeln. Det har inte Daniel några planer på i nuläget.
– Det är ju svårt att planera eftersom vi inte vet hur vädret blir. Det är ju ingen mening med att lägga 15 000 kronor på att ge sig iväg en helg och sen komma hem och inte kunna träna här hemma på en månad. Men jag förstår att de som kör i Polen och England gör det. För dem börjar ju säsongen mycket tidigare, säger han.
Efter att ha svarat i mobilen så fortsätter han:
– Så blir det tidig vår här så sitter jag lugn i båten. Men blir det en envis vinter så är det bara att packa och ge sig iväg till Polen. Men här uppe brukar det ju bli åkbart rätt tidigt och jag vet ju hur mycket jag behöver köra för att komma in i det. Sen beror det lite på hur många motorer vi får tag på. Blir det många så är skönt att testa lite extra, säger Daniel innan det är dags att dra igång kvällens träningspass.