Första föraren klar för Piratlaget 2022

Piraternas lagledare Daniel Davidsson har fått första pusselbiten i lagbygget inför 2022 på plats. Jakub Jamrog är klar för en fortsättning i laget.

Jakub Jamrog är klar för ännu en säsong i Piraterna. Den 30-årige Polacken körde den här säsongen samtliga 16 matcher i Bahausligan vilket han var ensam om i Piratlaget.

Jakub Jamrog är klar för ännu en säsong i Piraterna. Den 30-årige Polacken körde den här säsongen samtliga 16 matcher i Bahausligan vilket han var ensam om i Piratlaget.

Foto: Thomas Augustsson

Speedway2021-10-13 18:00

En knapp vecka efter att den svenska speedwayssäsongen tagit slut så presenterar Piraterna sin första förare i lagbygget inför 2022. 
Och det är en nöjd Daniel Davidsson som berättar att Jakub Jamrog skrivit på för ännu en säsong i Piraterna. 
– Det är en riktigt bra start. Han var den enda i laget som åkte alla matcher den här säsongen och han gjorde det bra. Vi visste att han åkte bra i Polen. Men han gjorde det bra även i Sverige, speciellt med tanke på att det var första gången han åkte på många av banorna, säger Davidsson. 

30-åriga Jamrog snittade 1.540 poäng per heat i de 16 matcher han körde den gångna säsongen. Med det slutade han tre i Piraternas interna poängliga. Det ihop med hans inställning och personlighet gjorde att Davidsson snabbt ville knyta upp honom för en fortsättning. 
– Det är en trevlig kille som är lätt att ha att göra med. Han siktar uppåt och har bra grejer. Så det är en kille som vi var väldigt nöjda med och ville ha kvar, säger Davidsson. 

Med tanke att han är förste förare att skriva på så verkar han inte ha varit svårövertalad?
– Han har trivts hos oss och vi har haft en bra dialog så det gick fort. Det kommer bli bra. Det finns potential för att han ska bli ännu bättre nästa säsong. Dessutom så har han ett bra snitt vilket också är viktigt. För nu måste vi ju ta hänsyn till det när vi har tak- och golvsnitt att förhålla oss till igen. 

Till nästa säsong återgår Bauhausligan till matchschema med sju förare i lagen. Vilket innebär att Davidsson måste ha in minst ytterligare sju förare i truppen. 
Ett jobb som han menar kommer bli betydligt tuffare än att få Jamrogs namnteckning på kontraktet. 
– Det är rätt mycket som blir nytt för mig som lagledare med det schemat. Det blir betydligt fler parametrar att tänka på truppbygget. Något som kommer bli väldigt viktigt är att skriva med förare som alltid är tillgängliga. Så man får passa sig för att skriva med flera förare som kör i samma lag i Polen. För säger deras polska klubb att de ska vara kvar i Polen för att de har match dagen efter oss så är det så, säger Davidsson. 

Hur ser det ut med svenska förare?
– Det behöver vi också. Nu finns det väl åtta svenskar som har ett snitt över 1.0 så det finns inte jättemånga. De svenskar som åkte för oss i år är absolut aktuella. Men vi får se lite vad som händer framöver. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!