En lapp i mataffÀren förÀndrade Mathias liv

Mathias Thörnblom Àr Piraternas nya svenska speedwaystjÀrna. Nu hoppas han ta nÀsta kliv i karriÀren under Daniel Davidssons vÀgledning.

Mathias Thörnblom visar upp ett gammalt GnistornastÀll frÄn den tiden dÄ han körde för Malmös speedwayförening.

Mathias Thörnblom visar upp ett gammalt GnistornastÀll frÄn den tiden dÄ han körde för Malmös speedwayförening.

Foto: Andreas Ekström

Speedway2023-04-29 05:03

SkÄnepÄgen Mathias Thörnblom Àr en av fÄ svenska förare frÄn Sveriges sydligaste landskap. Hemma i förÀldrarnas radhus, strax utanför centrala Malmö, finns speedwayverkstaden i garaget. Fotografier frÄn en tÀvling hÀnger pÄ vÀggarna. Det Àr ocksÄ i radhuset som Sporten trÀffar nyförvÀrvet.

– Det Ă€r bilder frĂ„n Vetlanda. I bakgrunden syns bland annat dansken Patrik Hougard, sĂ€ger Mathias Thörnblom pĂ„ sin utprĂ€glade lite sĂ€vliga Malmöitiska. 

Han har nyss kommit hem frÄn EM-kvalet i Terenzano i Italien, som kördes tidigare i veckan. Det gick inte sÄ bra som han hoppats.

– Banan var inte alls bra. Jag tog nio poĂ€ng och missade att gĂ„ vidare frĂ„n kvalet med en poĂ€ng, sĂ€ger han. 

Att det blev just speedway för Mathias Thörnblom berodde pĂ„ ett kort litet ögonblick i hans liv. Han kommer inte frĂ„n nĂ„gon speedway- eller motorsportfamilj. Men en dag nĂ€r han var runt tio Ă„r sĂ„g han en lapp pĂ„ anslagstavlan i den lokala nĂ€rbutiken. DĂ€r stod det att man fick testa pĂ„ knattespeedway pĂ„ motorstadion i Malmö. En gnista tĂ€ndes hos den unga Mathias. 

– Jag visste knappt vad speedway var nĂ€r jag sĂ„g en lapp i Konsumbutiken. Man tyckte att det sĂ„g hĂ€ftigt ut och ville prova det, man gillade ju motorcyklar redan dĂ„ Ă€ven om jag inte körde motocross eller nĂ„got sĂ„dant. Utan jag cyklade mest mountainbike, hoppade med cykeln och körde pĂ„ bakhjulet. Jag kĂ€nde Ă€ndĂ„ att jag ville prova pĂ„ och fick köra det efter ett halvĂ„r eller nĂ„got sĂ„dant. 

Han var en speedwaytalang, det syntes omgÄende efter att han gjort sin första start. TrÀnaren som höll i prova-pÄ-speedwayen ringde till Mathias pappa efterÄt och var helt lyrisk över att han hade klarat av att hÄlla full gas direkt. DÀrefter gick det snabbt. Första Äret bar det av till Polen för vÀrldsmÀsterskapen i 80-kubik. Under den hÀr perioden fanns det en hel del svenskar som sedermera skulle komma att köra i Elitserien, bland andra Anders Mellgren, Anton Rosén, Jakob Thorsell och Viktor Palovara, som han tÀvlade emot.

– Åren pĂ„ 80-kubik var vĂ€ldigt roliga. Jag började tĂ€vla ganska snabbt och efter bara ett litet tag ringde förbundskaptenen för landslaget och sa Ă„t pappa att jag skulle göra VM. Han förstod ingenting. Han tyckte att jag precis hade börjat köra. Och första VM gick bra. Jag tror att jag tog mig till semifinal. 

NĂ€r han var 16 Ă„r klev han upp pĂ„ en stor cykel. KarriĂ€ren tog inte fart med en gĂ„ng. Men sakta men sĂ€kert, Ă„r för Ă„r har han blivit bĂ€ttre. Förra Ă„ret höjde han sitt snitt med en hel poĂ€ng till 1.356. Men precis som sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger förr kom snittreglerna emellan, nĂ„got som han ocksĂ„ beskriver som en av sina största motgĂ„ngar. Detta trots att han brutit ett gĂ€ng ben i kroppen och fĂ„tt nĂ„gra hjĂ€rnskakningar.

– Jag har vĂ€l inte haft nĂ„gra direkta motgĂ„ngar tycker jag vĂ€l men det Ă€r vĂ€l snittet som pĂ„verkat mig. Jag har blivit lite lidande av snittreglerna, precis som nĂ€stan alla andra svenskar. En sĂ€song kraschade jag i VĂ€stervik och slog ut mina tĂ€nder.

Han har hela tiden kört pĂ„ trots de bakslag han har fĂ„tt, Ă€ven om han sjĂ€lv knappt ser dem som hinder. Att lĂ€gga slĂ€pskon pĂ„ hyllan och arbeta med nĂ„got vanligt jobb har aldrig varit aktuellt. TĂ€vlingsdjĂ€vulen brinner för starkt. 

– Jag Ă€lskar att vinna. Det Ă€r en skön kĂ€nsla nĂ€r man vinner ett heat. Det Ă€r framförallt tĂ€vlingsgrejen som gör att man fortsĂ€tter sedan har det blivit en livsstil ocksĂ„ nu nĂ€r man kört sĂ„ lĂ€nge, sĂ€ger han. 

Att han inte tog plats i Lejonen till nĂ€sta Ă„r gjorde att klubbens lagledare Anders Fröjd tog kontakt med Daniel Davidsson. UtlĂ„ningen frĂ„n Lejonen var ett faktum och resten Ă€r sĂ„ att sĂ€ga historia och nu ska skĂ„ningen representera Piraterna under 2023. 

– Jag fick inte plats i Lejonen för jag hade ju kört upp mitt snitt och de vill ju kvar vĂ€rldsstjĂ€rnorna, hade jag stannat dĂ€r hade jag inte fĂ„tt köra alla matcher och jag vill ju köra sĂ„ mycket som möjligt. Jag snackade med Anders Fröjd. Han snackade med Daniel om att jag skulle gĂ„ dit pĂ„ lĂ„n och alla tyckte att det var en bra idĂ©. 

MĂ„lbilden för Ă„ret Ă€r solklar bĂ„de vad gĂ€ller för Piraterna och individuellt. 

– MĂ„let Ă€r slutspel med Piraterna, i alla fall för mig och klubben har sĂ€kert samma mĂ„l. Sedan individuellt Ă€r det bland annat att ta mig till pallen pĂ„ individuella SM-finalen och vĂ€l dĂ€r kan allt hĂ€nda, sĂ€ger Piraternas nya svenska speedwaystjĂ€rna. 

Mathias Thörnblom

Ålder: 30 fyller 31 Ă„r i Ă„r. 

MotormĂ€rke: FGM-motorer. "De Ă€r som en GM-motor". 

BĂ€sta speedwayheat: Förra Ă„ret nĂ€r jag körde ett heat i VĂ€stervik mot Peter Ljung och Fredrik Lindgren. 

Klubbar: Opole i Polen och Piraterna i Sverige

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!