Det här kan vara speedwayens viktigaste säsong någonsin

Pandemin är över, publiken är välkommen tillbaka till speedwayarenorna. Att få dem att komma tillbaka är utan tvekan viktigare för samtliga speedwayklubbar än vilka som blir svenska mästare.

Peter Ljung och Kim Nilsson tog en kopp ihop på upptaktsträffen inför Bahausligans premiär. Det behövs komma fram fler svenska förare av deras kaliber om svenska speedway ska ha en framtid.

Peter Ljung och Kim Nilsson tog en kopp ihop på upptaktsträffen inför Bahausligans premiär. Det behövs komma fram fler svenska förare av deras kaliber om svenska speedway ska ha en framtid.

Foto: Thomas Augustsson

Speedway2022-04-21 19:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det här vet ju så klart alla speedwayklubbar i Sverige. Inte minst Piraterna som under pandemin gjorde det enda rätta och satte ekonomin främst och de sportsliga resultatet fick bli därefter. 
Nu gäller det att locka tillbaka åskådarna. Då måste man erbjuda något som lockar dem. För nu har de skaffat sig nya vanor. 
Så då måste man släppa lite på tyglarna och plocka in förare som kan vinna matcher. 
För ytterligare en säsong med bara förluster är jag säker på inte kommer fylla läktarna på Dunteberget. Och även om Piraterna börjar vinna matcher så tror jag inte vi kommer få uppleva de där publikfesterna som vi hade för ett antal år sedan. 
Det saknas något och det är inte bara i Piraterna som det gör det. 
De svenska profilerna. Idag är de väldigt få i samtliga lag. 
På upptaktsträffen i byggvaruhuset i Nacka var Kim Nilsson och Peter Ljung på plats. 
Ja, Smedernas Joel Andersson var också där och talangfull är bra. Men profil och publikfavorit som lockar även motståndarpubliken att komma och titta är bättre. 
Backar vi ett antal år tillbaka i tiden så fanns de i varje klubb. I Piraterna hette de Daniel och Jonas Davidsson. 
Bygdens egna söner. 
De må vara elitidrott men jag tror att det ändå spelar stor roll att det finns någon sådan i laget. 
Någon du kan springa på i snabbköpskön och tjata lite med. 
När Peter Karlsson började köra speedway 1985 fanns det 500 licensierade speedwayförare i Sverige. När han slutade för några år sedan så var de bara 50 kvar. 
Så samtidigt som Piraterna och svensk speedway måste satsa allt de har på att locka tillbaka publiken. Så måste de satsa ännu mer på att få igång ungdomsverksamheten nu när pandemin är slut. 
Glädjande nog så lät det på upptaktsträffen att det är just vad de tänker göra. 
Tidigare har det flera gånger känts som att speedwayen levt i nuet lite för mycket. Att vinna nästa match, ta sig till slutspel och utmana om guld nu har varit viktigare än att jobba för att det ska finnas ett lag om fem eller tio år. 
Jag hoppas att speedwaysporten lyckas lösa båda sina utmaningar. För det är en otroligt underhållande sport med sin fart och spänning.
Och det vore fantastiskt om vi än en gång fick uppleva de där publikfesterna som vi hade när Piraterna vann sina två SM-guld.