– Det är lite Moment 22, men vi håller en del förare varma, berättar lagledaren Daniel Davidsson.
Piraternas intention är att bli kvar som Motalalag i högsta speedwayserien. Men inget är klart förrän det finns ett nytt arenaavtal.
Ett nytt möte mellan parterna ska hållas nästa vecka.
Piraterna jobbar dock en del under ytan, som om det ska bli åkning nästa år.
– Vi har en klar idé om hur vi vill göra. Målet är att ta ett steg till. Vi har en möjlighet att få loss mer pengar till laget, med nya marknadsgrupper och med ett annat kommunavtal, säger Daniel Davidsson.
Ludvig Selvin och Oskar Fajfer har kontrakt nästa år, liksom Daniel Davidsson själv.
Ingen förare som är klar att lämna?
– Nej, men vi vet ju att en del har andra anbud.
Bröderna Pawlicki blir kvar?
– Det hoppas vi, men vi vet inte än vad de kommer ha för krav. Przemek gjorde ju en jättebra säsong.
Assisterande lagledaren Anders Bylin?
– Planen är att han blir kvar, det lättade av mycket att vi fick in honom, säger Daniel Davidsson.
Piraternas bedömning är att det kan komma ett gäng påskrifter ganska snart efter att ett arenaavtal är klart.
I övrigt är det positiva nyheter när Vargarna vill köra i elitserien och Masarna vill köra i allsvenskan.
– Avesta är viktigt för svensk speedway och Norrköping är viktigt att ha i rätt serie. Det idealiska vore tio lag i varje serie och ettan under, men realistiskt kanske är att ha åtta plus åtta. Det kommer 250-ungdomar upp snart som vi behöver erbjuda åkning på rätt nivå, säger Daniel Davidsson.