– Allt flöt på precis som det skulle, från första start till sista bil i mål. Vi hade inte strul med nånting någonstans någon gång och nyheten med dubbla sträckor vid Saab arena i fredags blev en stor succé.
Årets ESR var den nionde i ordningen och i princip hela arrangörstaben har varit med alla år. Det ger gruppen en viktig trygghet.
– Att vara så inkörda i våra lika roller gör att man inte behöver dubbelkolla saker och ting. Samtidigt har vi haft lite svårt att rekrytera personal till vissa poster, vilket gjort att de arbetsuppgifterna lagts på andra i gruppen. Så en del av oss har haft lite för mycket att göra inför tävlingen, det är helt klart. Men vi hoppas lösa det på ett bättre sätt till nästa år.
För 2020 blir det en ny tävling, då ESR firar 10-årsjubileum.
– Då är vi tillbaka som finaltävling på SM, vilket är en extra krydda. Om det blir första eller andra helgen i september återstår dock att ta beslut om.
I år fick de utslagsgivande sträckorna, som gick mestadels söder om Linköping, mycket beröm av förarna. Även om nästan hälften av startfältet tvingades bryta tävlingen.
– Det är tuffa vägar med små marginaler och ett litet misstag kostar ofta mycket. Man slår sönder ett hjul eller en bärarm om man hamnar utanför vägen och då blir man kvar i skogen.
Vad som händer efter 2020 återstår att se. Organisationen MAS, Motorarrangörerna i Sverige, är en förening som drivs av 14 olika SM-arrangörer. De har drivit SM i tre år och gör så även 2020.
– Sen vet vi inte vad som händer. Vi förhandlar med Bilsportsförbundet just nu och vill, om vi ska fortsätta, ha ett avtal på minst tre år, säger Stefan Thaleman.