34,4 kilometer i full fart och en körtid på cirka 20 minuter.
Hundratals kurvor, små krön och luriga tempoväxlingar.
Det är vad som väntar på SS 6.
– Det blir ett riktigt test, medger banchefen Lennart Johansson.
Vi stämde träff med honom för att med egna ögon se det som blir den längsta sträcka som någonsin körts i Linköpings SM-rally.
Strax utanför Finspång svänger vi mot Tolskepp och sen in på en liten grusväg, mot Gösebo. Några hundrameter in står en liten gul pinne som berättar var startlinjen är. Vi går ur bilen och Lennart berättar om tanken med att göra en så pass lång sträcka.
– Dels är det för att få en riktigt utmaning för de tävlande. Det här är något alldeles extra för båda i bilen.
Färre funktionärer
Men det finns också praktiska orsaker.
– När man jobbar med ett SM-rally förväntar sig de tävlande ett visst antal sträckor och en viss längd på tävlingen, så är det. Och för oss som arrangörer är det betydligt enklare att ha en lång sträcka på över tre mil än tre sträckor på en mil vardera. Det går åt betydligt färre funktionärer på det viset eftersom det är vid start och mål som det stora behovet finns.
Lennart visar en notering från Gunnar Barth, som gjort kartläsarnoterna för sträckan. Där står att läsa; ”Finns allt. Mycket att läsa och många tempoändringar”.
Innan vi ger oss iväg i sakta mak berättar Lennart om det oerhört tidskrävande arbete som krävs för att få tillstånd att köra rally på en skogsväg. Redan nu har man påbörjat planeringen med sträckningen av nästa års tävling.
– Det är den framförhållning man tvingas arbeta med eftersom det är väldigt många människor inblandade.
Det stora arbetet är att personligen få tag på alla de som bor längs en väg. Om vägen tillhör en vägsamfällighet är det betydligt enklare, då behöver oftast bara ordföranden i föreningen kontaktas, men utefter en allmän väg ska alla boende besökas och godkänna att vägen får användas för ändamålet.
– Och om en av tio boende säger nej så blir det inget. Då får vi inte använda vägen.
Många kurvor
Vi sätter oss i bilen och rullar iväg. Redan från start blir vi varse att det här är en sträcka som kommer kräva det yttersta av förare och kartläsare. Det är krokigt med många små krön, en följsam och rytmisk väg.
Efter ett tag blir vägen bredare men har ändå samma karaktär. Efter 21 kilometer svänger vi tvärt in på en mindre väg som Holmen Skog använder för att transportera timmer. Den är betydligt smalare och under-laget känns mjukt.
– Det är lite bökigt med en personbil, men med en rallybil ska det absolut inte vara någon fara, säger Lennart.
Efter några skumpiga kilometer når vi den gamla nedlagda Hundekulla skola. Här får de tävlande under 1,4 kilometer köra riktigt fort på asfalt.
Vägen svänger sedan in i skogen igen, det blir en tvär tempoväxling tillbaka de krokiga vägarna med många små krön. På slutet, de sista kilometerna, blir vägen betydligt bredare och det kommer bli en ruskigt snabb avslutning.
– Jag tror att de flesta kommer vara rätt nöjda när de kommer hit till målet efter den här sträckan. Det är en tuff utmaning och många kommer vara väldigt trötta när de klarat av den.
Och kanske avgörs en stor del av rallyt här. Den som träffar rätt med rytmen kommer tjäna tid, den som kommer snett kommer förlora tid.
Så enkelt är det.