Hur får man ett stort startfält på ett klubbmästerskap? Ja, man kan göra som SMK Motala och SMK Vadstena och köra båda klubbarnas KM samtidigt.
Då får man på köpet in några prestigefyllda fighter mellan förarna från de olika klubbarna på banan.
– Det är kul. Det är så här det ska vara en KM-dag så det blir lite drag, säger SMK Motalas crossordförande Hans Nilsson.
De båda klubbarna har sedan en tid tillbaka haft ett samarbete där de tränat på varandras banor och Vadstena-klubben har hjälpt till vid tävlingar på Dunteberget.
– Det kan absolut bli mer samarbete än så framöver. Men det finns inga planer på en sammanslagning, säger Nilsson.
Pontus Stadenberg har kört ett antal KM-tävlingar genom åren och han gillade att det nu var lite trångt in i första sväng.
– KM förr var det ju närmast sörjande som kom till. Men vi har fått ett jäkla uppsving de senaste åren. Det är många nya småttingar och motionärer som börjat. Och det är många fler som är intresserade av att hjälpta till också. Då blir det ju roligare, säger Stadenberg.
Hur mycket prestige är det att köra mot Vadstenaförarna?– Det är inte så allvarligt så. Det är mest kul att göra något ihop. Så har det inte varit förut.
Nu var det inte bara trångt på banan när seniorerna körde. I 85- och 50-klasserna var det nästan än mer kubbning om platserna och där satsar SMK Motala för att kunna erbjuda än fler möjligheten att köra cross.
– Det är mycket på gång. Vi börjar nästa vecka med att bygga en dubbelt så stor knattebana. Det är något vi känner att vi måste satsa på, det är ju de som är framtiden. Så till våren kommer vi kunna ta emot fler nya förare.