Crosseldsjälen ser inte slutet på karriären

Jonas "Kvadde" Eriksson har haft crosslicens i 40 år. Och fortfarande finns det ingenting som slår känslan i ett perfekt varv.

Jonas "Kvadde" Ericsson började köra speedway en gång i tiden. Då hans pappa byggde ihop en kopia av en gammal speedwaycykel som han kunde köra när han var sju år gammal. "Men det var ju inte lika kul som cross, man kunde ju bara svänga åt ett håll".

Jonas "Kvadde" Ericsson började köra speedway en gång i tiden. Då hans pappa byggde ihop en kopia av en gammal speedwaycykel som han kunde köra när han var sju år gammal. "Men det var ju inte lika kul som cross, man kunde ju bara svänga åt ett håll".

Foto: Andreas Ekstrom

Motocross2024-07-08 07:00

– Det är en total tillfredsställelse. Du får åka hur fort du vill, det är inte en jävel som kan säga åt dig att sakta ner och så får du ett par goa svängar. Folk fattar inte, jag har en kompis som säger att man jagar den där "rushen", säger han. 

”Kvadde” är född mitten på 60-talet och på 70-talet, när han var i tidiga tonåren började motorintresset med speedway och moped. Vilket inte var så konstigt med tanke på att han uppvuxen bara några hundra meter från Dunteberget.

I början av 80-talet tog motocrossen över och 1984, 18 år gammal, skaffade han sig en licens. Sedan dess har han varit sporten trogen. 

– Jag lämnade in moppen som delbetalning till min första cross, sedan lade farsan pengar emellan. Det var 1982 tror jag, hade tjatat som fan och två år senare tog jag licens.

Med crossen kom också ett engagemang i SMK Motala MC, där han är kassör än idag. Ett omdöme från föreningens ordförande Hasse Nilsson är att ”Utan Kvadde hade inte föreningen funnits kvar. Han är en riktig eldsjäl”. När Ericsson får höra vad Hasse sagt, skruvar han på sig. Han känner sig inte helt bekväm med att få beröm och säger att en av anledningarna till att det ens blev motocross var för han var precis urusel i fotboll.

– Det är en sanning med modifikation, mumlar "Kvadde" fram. 

Vad är det som gjort att du blivit en eldsjäl?

– Du, det undrar jag med, för det fanns ju några gubbar när jag började. Men eldsjälen är på väg bort. Det som gjort att jag blivit kvar är när man haft ett gött träningspass och "Duntis" är i ordning. Då är det värt allt arbete, säger han och ler. 

Efter 40 år som crossförare kostar han dock på sig en del ”lyx”. Är det dåligt väder struntar han i att köra. Det ska vara bra förhållanden och kul. Och efter 40 år är fortfarande crossen det roligaste som finns. Så pass roligt att han är ute och åker i Europa i sommar och tävlar i en så kallad Super Evo-klass, en veteranklass där motorcyklarna är från 1996. 

 – Det är tävling på lagom nivå. Man blir inte överkörd. Det är kul att komma iväg också, allt är mycket enklare också, inga vakter och det första man ser när man kommer till en tysk bana är ett stort öltält.

Han är 58 år gammal men än ser han inte slutet på crosskarriären. Får ”Kvadde” bestämma, då kör han minst tio år till.

– Så länge det är roligt och kan vara med och åka då kör man en stund till. Jag har en kompis från Upplands Väsby. Han tog licens 1974 och håller på än. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!