Därför är publiksiffrorna mycket sämre på damsidan

Män är mycket mer intresserade av sport. Det är en stor förklaring till att publikintresset skiljer sig så extremt mycket åt på herr- och damsidan.

Foto: Bildbyrån

krönika2019-01-27 09:00

Det har diskuterats länge, och jag förväntar mig inget annat än att det kommer stötas och blötas i många år till.

Skillnaden i publiksnitt mellan herr- och damidrott.

Eller framför allt: det svala intresset för damerna, och då tänker jag på de stora lagsporterna i landet, där skillnaden är som mest märkbar.

Jag tog en titt på publiksnitten för fotbollen, ishockeyn, innebandyn och handbollen förra säsongen.

Det är ingen svinrolig läsning för damernas räkning.

I fotbollen snittade herrallsvenskan 8 423 i fjol, damerna landade på 894. Går vi till SHL då låg deras snitt på 5 669 jämfört med 192 i SDHL.

Massiva differenser.

Vi fortsätter. Inom innebandyn hamnar vi på 891–352 och för handbollens del är det 1 680 kontra 644 (säsongen 2016/2017 dock).

Skillnaderna är tydliga, men det är mönster vi känner igen.

Är damerna så mycket tråkigare att se på?

Verkligen inte.

Varför är det då så här?

Jag har min teori klar.

Det är ingen hemlighet att det generellt sett satsas mer på herrarna när det gäller lagidrott. De exponeras oftare i media och syns inte sällan vid fler tillfällen på klubbarnas egna sociala kanaler.

Men det är inte hela förklaringen. Det fokuseras mer och mer på damerna, utvecklingen går åt rätt håll. Att det inte går tillräckligt snabbt går att argumentera för, men det är inte så att Sveriges klubbar och tidningar överlag ger blanka fan i damerna.

Det jag tror är en stor förklaring till det stora gapet publikmässigt mellan könen är en enkel sådan.

Män är i regel mycket mer intresserade av sport än kvinnor.

Kom inte och påstå att sanningen är något annat.

Och då menar jag inte att utöva en sport – jag menar att titta på sport och exempelvis följa ett lag i vått och torrt, på läktaren och framför tv:n.

Så här: fråga runt i Smedby, Boren eller Linghem så kan jag garantera att en påtaglig majoritet i herrlaget håller stenhårt på ett klubblag (troligtvis ett engelskt) som de ser de flesta matcherna med samtidigt som de håller järnkoll på övriga resultat i varje omgång med efterföljande titt på tabellen.

Det händer också ofta att de tittar på stormatcher i andra ligor, typ Real Madrid–Barcelona och Juventus–Inter. Champions League-kvällarna är en vital del i tillvaron.

Gör exakt samma enkät i nämnda klubbars damlag, så får du helt andra svar. Det är jag övertygad om.

Tjejerna tycker att det är hur roligt som helst att spela fotboll, men har inte samma intresse av att sitta på läktaren och titta.

Generellt sett.

Hur många procent av tittarna på Viasats Premier League-sändningar är män?

85 procent?

Räcker det?

När det kommer till de stora mästerskapen är det skillnad. Då enas landet på ett annat sätt. Både kvinnor och män. Men när det gäller den vardagliga liga-lunken är det helt annorlunda.

Jag lägger absolut ingen värdering i det här. Det är bara min egen tes.

Män går och ser på män.

Kvinnor går inte och ser på kvinnor i samma utsträckning.

De tio lagen med bäst publiksnitt, säsongen 2017 i fotboll och 2017/2018 i vinteridrotterna.

1) Hammarby, herrallsvenskan, 22 137.

2) Malmö FF, herrallsvenskan, 18 254.

3) AIK, herrallsvenskan, 17 807.

4) Djurgården, herrallsvenskan, 16 240.

5) IFK Göteborg, herrallsvenskan, 12 299.

6) Frölunda, SHL, 9 667.

7) IFK Norrköping, herrallsvenskan, 9 004.

8) Färjestad, SHL, 7 223.

9) Djurgården, SHL, 7 169.

10) Elfsborg, herrallsvenskan, 7 003.

De bästa damlagen:

71) Eskilstuna, damallsvenskan fotboll, 1 613.

90) Sävehof, damligan handboll, 1 265.

93) Piteå, damallsvenskan, 1 215.

104) Rosengård, damallsvenskan, 1 050.

Källa: SVT Sports sammanställning från mars 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!