– Vi har lagt i en extra växel till i år med vårat damlag och herrarna som gått upp en division. Då ville vi göra en förändring och jag tycker att det är en bra förändring, säger MFKs grundare Mille Hamasaid.
Vad vill ni att märket ska uttrycka?
– Att vi representerar Östergötland och Motala. Det var därför vi valde att ha en grip med i märket och vill stärka den fina futsalsatsingen som finns i Östergötland. Vi vill verka för demokrati och jämställdhet och utbildar våra ledare i det så märket viktigt, säger Hamasaid.
Reaktionerna på det nya märket har nått Mille Hamasaid och han själv är nöjd med den nya skölden.
– Det har varit alla möjliga reaktioner. Vissa tycker det är snyggt andra gillade det gamla bättre men jag lägger ingen större vikt vid vad folk tycker. Det kommer att ta tid för ögat att vänja sig men jag tycker att det är ett fint och modernt märke och inte så avancerat. Ett klubbmärke är viktigt för alla som tar på sig vår tröja och ger allt för det.
Hur går processen till när man tar fram ett nytt klubbmärke?
– Vi har hållit på en tid. Man ska hitta rätt färger, vilken form man ska ha och vilka detaljer som ska finnas med. Bollen på toppen av det nya märket har vi jobbat mest med. I slutändan tar man fram cirka tio förslag och det här är vi nöjda med.
Det nya märket kommer att finnas på plats lagom tills att matcherna börjar spelas i höst för MFKs olika representationslag.