Så ska IFK göra det bästa av guldläget

Nya arbetsgrepp för att öka intäkterna. Slutfasen i sökandet av en marknadschef och en uppfräschad digital plattform. Jens Magnusson möter 2019 med stora förväntningar. "Vi har goda förutsättningar att göra något riktigt bra", säger klubbchefen.

Foto: PETER HOLGERSSON

FOTBOLL2019-01-01 20:08

Nytt år och närmare en ny allsvensk säsong.

IFK Norrköping går inte bara med studs i steget efter ett år som sånär räckte till SM-guld och säkrade en Europaplats.

I det egna huset är det en omstart efter en period med en enorm personalomsättning.

LÄS MER: "Han tar över efter den omstridda IFK-toppen"

– Att det blev som det blev är inget bra betyg. Det var turbulent men i min värld är det inte så dramatiskt, egentligen. Arbetar du i verksamheter kopplat till elitidrott vet man om förutsättningarna och det blir turbulent ibland men vi ska se till att det inte sker igen och lära oss något av det men har lagt det bakom oss, säger Jens Magnusson.

Ljungbysonen, med ett förflutet i Öster där han hade uppdrag både som ekonomiansvarig och klubbchef, anslöt till Östgötaporten som koncernekonomichef men sitter nu på ett bredare ansvarsområde än så.

Klubbchef.

VD för IFK Performance Center AB, Parken Event och Arena AB och AB Norrköpings Idrottspark.

– Jag brinner för det här och det är så mycket på gång i IFK. Det känns häftigt. Vi har goda förutsättningar att göra något riktigt bra, fortsätter Magnusson som samtidigt möter utmaningar.

Oavsett hur bra IFK Norrköping mår som förening och bortsett från att "Peking" de senaste åren har de imponerande placeringarna: guld, trea, sexa och tvåa ser klubbchefen det som ett måste att vässa marknadssidan och öka intäkterna.

LÄS MER: "Ett av de finaste uppdragen"

– Det måste vi för att kunna mäta oss med de största klubbarna över tid. Vi har jobbat fram ett nytt sätt att arbeta där vi knyter ihop våra olika verksamheter som vi kommer vi att släppa snart. Vi hoppas också att få en ny marknadschef på plats snart. Vi vill hålla ett högt tempo men det viktigaste är att göra rätt saker nu. Det har varit mycket fokus på att vi har för låga marknadsintäkter men inte så mycket på varför vi har det.

– Nu har vi en plan som vi tror väldigt mycket på. Vi har haft för dålig kontinuitet och lite för mycket hängande huvuden historiskt men vi har vänt det där och är positiva och har en positiv bra atmosfär nu. Med de förutsättningarna IFK Norrköping har idag, som ägare till en fin arena där vi också driver restaurang och konferensverksamhet och gym i egen regi, och ett uppsving sportsligt ser det bra ut.

Under 2019 kommer det att ske en del nymodigheter på Östgötaporten.

– Ja, vi jobbar på att höja upplevelsen. In- och utsläppen ska bli bättre. Serveringsområdena ska lyftas och en ny storbildskärm kommer att sättas upp. På sikt vill vi såklart bygga igen det omtalade hålet och skapa en tightare arena.

När kommer första nyförvärvet?

– Det är ju inte bara vi som styr det där, men jag hoppas inte att det dröjer allt för länge. Årskortsförsäljningen rullar på bra. Förhoppningsvis kan vi göra klart med någon som kan hjälpa till ytterligare så vi säljer ännu mer, säger Jens Magnusson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!