Det är en klubbansvarig/marknadsansvarig som Borens IK anställer och annonserar efter. Lite av arbetsbeskrivningen: "Du ansvarar för kontakter gentemot nya och befintliga samarbetspartners och sponsorer. Din uppgift är att synliggöra föreningen och utveckla varumärket Borens IK."
Borens IK omsätter i dag 2,5 miljoner kronor, med arrangemang som Boren futsal cup och klassfotboll, men behöver öka den siffran. Damlaget har gått upp i ettan, herrlaget spelar nationellt i trean och ungdomarna blir fler.
– Vi tänker att den nya tjänsten kommer att finansiera sig själv, säger Borenkassören Stefan Fredriksson.
Boren inrättar den nya tjänsten för att det behövs en professionell kraft på marknadssidan. Det blir allt svårare att hitta ideella krafter som kan göra det.
Ni vill med det här satsa på era A-lag mer?
– Det har med det att göra, men vi vill också satsa mer på hela klubben.
Hur har ni klarat er igenom pandemin?
– Det blir plus i år, det vet vi nu. Det är tack vare att Vätternrundan genomfördes, säger Stefan Fredriksson.
Borens IK hoppas ha konstgräs och belysning klart till våren 2022 på Borens IP. Men som Sporten berättade i går blir kommunens projekt dubbelt så dyrt som det var tänkt, 11,7 miljoner kronor. Tekniska nämnden vill genomföra det, men behöver extrapengar av kommunstyrelsen.
– Det är lite oroligt hos oss att det här kan förskjuta det hela. De är ju inte i gång och bygger än. Men det är ändå positivt att det ska bli av, säger Stefan Fredriksson.