När Kungliga svenska segelsällskapets Vilma Bobeck och Malin Tengström i söndags seglade till sig bronset i Europamästerskapen i 49erFX-klassen i brittiska Weymouth så jublades det inte bara där.

Bronset firades nästan lika mycket på Motala riksseglargymnasium. För bronsduon är båda tidigare elever och det har bara gått ett år sedan de lämnade skoltiden i Motala bakom i sig.

– Jag skulle säga att tiden i Motala har betytt väldigt mycket för oss. För hade vi inte gått där så hade vi inte känt varandra. Det var där vi började vår satsning tillsammans. Vi började segla tillsammans våren 2016 så man får väl säga att det har varit en bra resa hit, säger Bobeck.

Artikelbild

| Hedvig Liljegren och Ebba Berntsson testade var gränsen för en 29er går. De hittade den.

Hon menar också att tiden seglargymnasiet gav dem förutsättningar som de inte haft om de inte gått på seglargymnasiet.

– Allt fungerade ju så bra när vi gick där. Vi provade ju på proffslivet när vi gick där. Det hade ju inte varit möjligt om det inte varit för förståelsen för tränarna och lärarna på skolan, säger hon.

Men vad betyder då ett EM-brons för Motala seglargymnasium och de elever som går där nu? Vi tog och hälsade på under ett av veckans fyra seglingspass ute i Råssnäs och bad tränarna Björn Alm och Fredrik Lilje svara på den frågan.

– Det är ju jätteviktigt. De blir ju förebilder. Inte bara resultatmässigt. De äldre eleverna har ju haft dem som klasskamrater och sett vilket jobb de har lagt ner. Det är ju lite det gymnasiet handlar om, att lära dem att resultat kommer av hårt jobb under lång tid. Vilma och Malin var ju extremt ambitiösa när de gick här, säger Alm med inte så lite stolthet i rösten.

Artikelbild

| Ludvig Lindqvist på väg mot kryssmärket i sin laserbåt.

Lilje nickar instämmande innan han säger:

– Vi som tränare som dirver verksamheten vet ju hur bra det är och vilka möjligheter det ger att gå här. Men det är ju skönt att få ett bevis för det också och det har ju Vilma och Malin nu gett, säger han.

Artikelbild

| Stenhårda seglingar på varje träning. Det menar eleverna driver deras utveckling framåt.

Efter en stunds funderande så kommer kommer de på att det finns fler bevis än så på att studier på antingen Riksseglargymnasiet i Motala eller det i Lerum skapar förutsättningar för att bli en framgångsrik seglare.

– Jag såg en siffra på att 80 procent av de seglare som tagit sig till OS på senare år har studerat antingen här eller i Lerum, säger Lilje och när han tystnad fortsätter Alm.

Artikelbild

| Använda en kantrat kamrat som märke går också bra.

– Ungefär en tredjedel av de elever som gått hos oss har seglat för landslaget inom ett par efter att de gått ut.

Efter en genomgång av dagens pass är det dags att ge sig ut i Motalaviken. Under tiden som Maja Hansson-Mild, Jenny Hammersland och Victoria Dyrell gör i ordning sina båtar så frågar vi dem vad det betyder för dem att se sina tidigare skolkamrater slå igenom internationellt.

– Vilma och jag har ju seglat i samma klubb sen vi var små så det är ju jättekul att hon lyckas. Sen ger det ju inspiration till oss som går här nu också, säger Hammersland.

– Det är ju coolt att ha förebilder. Man får ju lite vägledning av dem. Man har ju sett vad de har gjort så det är bara att kopiera och sen göra något lite annorlunda och eget för att komma ifatt dem, säger Hansson-Mild.

Hennes uttalande leder oss in på den speciella situation som råder på ett Riksgymnasium. Här tränar eleverna tillsammans. Men när de tävlar för sina respektive klubbar så är de konkurrenter och det berättar de märks även på träning. Det är också något som hela tiden driver deras utveckling framåt.

– Man behöver ju de andra för att bli bättre. Alla utmanar ju varandra varje gång vi är ute, säger Dyrell.