"Vi drar in 100 miljoner till nÀromrÄdet"

GlÀdje. Det ordet anvÀnder VÀtternrundans vd Oskar Sundblad för att beskriva sin egen drivkraft i jobbet han har. "Jag har vÀrldens bÀsta jobb".

Oskar Sundblad, vd för VÀtternrundan, ser fram emot nÄgra specialla stunder under de kommande cykelloppen. Och han framhÄller alla fantastiska insatser som alla 4 000 funktionÀrer gör under veckan.

Oskar Sundblad, vd för VÀtternrundan, ser fram emot nÄgra specialla stunder under de kommande cykelloppen. Och han framhÄller alla fantastiska insatser som alla 4 000 funktionÀrer gör under veckan.

Foto: Thomas Augustsson

Cykling2024-06-07 18:00

NÀr vi möts Àr det nÄgra dagar kvar till det första loppet i cykelveckan. Han verkar lugn och samlad. Ett skenbart intryck?

– NĂ€, jag tror att det Ă€r fĂ„ mĂ€nniskor som sett mig stressad. Jag har förstĂ„tt att det inte Ă€r min grej. 

Han ler och funderar en stund.

– Sen kĂ€nner jag mig oerhört trygg med alla de fantastiska medarbetare jag har omkring mig, pĂ„ kansliet men ocksĂ„ i alla funktionĂ€rsled under alla vĂ„ra arrangemang. Jag Ă€r sĂ„ oerhört stolt och glad över att fĂ„ jobba med de medarbetare jag gör. Och inte bara det, alla Motalabor som faktiskt Ă€r vĂ€rdar, pĂ„ ett eller annat sĂ€tt, för vĂ„ra cyklister.

Hur tycker du att Motalaborna tar emot det hĂ€r arrangemanget? Är alla pĂ„ er sida?

– Visst, det Ă€r ett fĂ„tal personer som inte tycker det hĂ€r Ă€r sĂ„ bra och gör sin röst hörd över det. Men gĂ„r du ut pĂ„ stan och frĂ„gar folk sĂ„ tror jag att du fĂ„r positiva svar överallt, "Ă€ntligen Ă€r det dags igen". De allra allra flesta trycker att det Ă€r kul att det sker nĂ„got och det kĂ€nns vĂ€ldigt bra i magen.

TjejvĂ€ttern minskar tydligt i deltagarantal. Är det loppets tid förbi?

– Det skulle jag inte sĂ€ga. TjejvĂ€ttern Ă€r fortfarande Sveriges tredje största cykelmotionslopp pĂ„ landsvĂ€g, efter VĂ€tternrundan och HalvvĂ€ttern. Det Ă€r mĂ„nga som fortsatt vill köra och sĂ„ lĂ€nge efterfrĂ„gan stĂ„r sig stark kommer vi fortsĂ€tta jobba med TjejvĂ€ttern. 

TjejvÀttern samlar i Är fÀrre Äkare Àn nÄgonsin tidigare. Men Oskar Sundblad sÀger att det har sin plats i kalendern.
TjejvÀttern samlar i Är fÀrre Äkare Àn nÄgonsin tidigare. Men Oskar Sundblad sÀger att det har sin plats i kalendern.

Ni har gjort en stor förÀndring i upplÀgget av loppen i Är, med fÀrre dagar. Hur kÀnns det nu, kort före första start?

– Det Ă€r ett test i Ă„r, sen fĂ„r vi se hur det funkar. Jag kĂ€nner ingen oro ur ett rent arrangemangsperspektiv och de deltagare jag pratat med tycker nog att det Ă€r en ganska bra idĂ© att lĂ€gga alla de kortare landsvĂ€gsloppen samma dag. Sen finns det alltid nĂ„gra som kommer i klĂ€m, som vill köra mer Ă€n ett lopp, men de har möjligheten att köra en hemmavariant av det lopp de inte kan vara med pĂ„ hĂ€r.

– Vi Ă€r inte rĂ€dda för att testa, att skruva pĂ„ saker och ting. Till nĂ€sta Ă„r kanske vi skruvar igen, det vet man inte.

Har ni sparat pengar pÄ det hÀr, bland annat med depÄer som bara behöver vara öppna en dag istÀllet för tvÄ?

– Nja, initialt Ă€r det nog inte sĂ„. VĂ„r mĂ„lbild Ă€r att göra saker lite bĂ€ttre, lite enklare, lite effektivare för alla som deltar pĂ„ ett eller annat sĂ€tt, som funktionĂ€r eller cyklist.

Vad Àr ert ledord annars, förvalta eller utveckla?

– BĂ„de och. Den dagen man slutar att utveckla börjar man dö, sĂ„ Ă€r det. SjĂ€lvklart ska vi förvalta det fantastiska arrangemang som skapats sen 1966, men för att förvalta det mĂ„ste vi hela tiden göra justeringar. Vi ska hela tiden se var vi kan utvecklas.

SÀkerheten? Det Àr bland annat vÀskförbud pÄ större evenemang, hur ser det ut hÀr?

– VĂ€skförbudet Ă€r mer eller mindre anpassat för arenaidrott, dĂ€rför kommer vi inte jobba utifrĂ„n det. I övrigt har vi stĂ€ndigt kontakt med myndigheter och har vidtagit Ă„tgĂ€rder för att ha den största sĂ€kerhet vi kan under alla vĂ„ra arrangemang.

Inför varje upplaga av VÀtternrundan gör arrangören smÄ justeringar av banan, allt för att öka sÀkerheten.
Inför varje upplaga av VÀtternrundan gör arrangören smÄ justeringar av banan, allt för att öka sÀkerheten.

Det fanns tidigare en vision om helt bilfria arrangemang, nu pratas det istÀllet om bilglest. Hur arbetar ni med den frÄgan?

– Om vi frĂ€mst pratar VĂ€tternrundan tycker vi att i och med den förĂ€ndring vid gjorde 2021 dĂ„ vi klev av stora delar av riksvĂ€g 50 norrut nu har en bana som Ă€r sĂ„ sĂ€ker den kan vara utifrĂ„n de förutsĂ€ttningar vi har. Vi Ă€r Ă€ndĂ„ pĂ„ 31,5 mil allmĂ€n vĂ€g och samsas dĂ€r med andra trafikslag. Vi jobbar oerhört hĂ„rt med sĂ€kerheten, hela tiden, och gör justeringar varje Ă„r för att fĂ„ det bĂ€ttre och bĂ€ttre.

Vad betyder de hÀr loppen för nÀromrÄdet, om du fÄr sÀtta ord pÄ det?

– Jag kan ta ett exempel. VĂ€tternrundan i sig ger en turistekonomisk effekt pĂ„ 100 miljoner kronor. Det har vi mĂ€tt, sĂ„ sent som förra Ă„ret. Vi berĂ€knar att cirka 100 000 personer som inte hör till kommunen besöker Motala under den hĂ€r perioden. SĂ„ det Ă€r oerhört viktigt att vi fortsĂ€tter att utveckla hela arrangemanget och utnyttja det fantastiska skyltfönster det Ă€r.

NÀr kÀnner du sjÀlv som mest glÀdje under de hÀr dagarna?

– Jag har tvĂ„ tillfĂ€llen. Det ena Ă€r precis före första start pĂ„ VĂ€tternrundan 19.30 pĂ„ fredagskvĂ€llen. Det Ă€r en sĂ„n otrolig energi i luften dĂ„, den Ă€r jĂ€kligt speciell. Sen Ă€lskar jag att gĂ„ i Stadsparken och mysa nĂ€r folk börjar gĂ„ i mĂ„l. Den kĂ€nslan kan man lagra i lĂ„ngtidsminnet och surfa lĂ€nge pĂ„.

Tar du dig verkligen tid att njuta dÄ?

– Absolut. Den chansen fĂ„r man inte missa.

Fotnot: Följ hela vÄr VÀtternrundabevakning pÄ MVT.se med bland annat liverapporter frÄn samtliga lopp.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!