Det snabba cykelteamet satsar på att vara glädjespridare

Cykelteamet Time for Ghana satsar på att vara en säker och trevlig snabb klunga. Lagkaptenen ser dock problematiken och understryker rollen av biltrafik och bristande samspel.

Team Time for Ghana snittade cirka 33,5 km/h under Vätternrundan 2024. Totalt, inklusive stopp, tog rundan ganska exakt elva timmar.

Team Time for Ghana snittade cirka 33,5 km/h under Vätternrundan 2024. Totalt, inklusive stopp, tog rundan ganska exakt elva timmar.

Foto: Elna Lundgren

Cykling2024-06-28 18:00

Efter Vätternrundan väcktes diskussioner kring de snabba klungorna. Flera delade med sig av obehagliga upplevelser där omkörande cyklister exempelvis ropat att andra ska hålla till höger, eller trängt in långsammare motionärer mot vägkanten.

Sebastian Grip, ordförande i stiftelsen Time for Ghana och kapten i deras cykellag Team Time for Ghana, vill ge ett annat perspektiv:

– Vi har jobbat stenhårt på att inte bete oss så. Det finns absolut många med kritik, men absolut lika många som tycker omkörningar fungerar bra.

Teamet cyklar för att samla in pengar till att utsatta barn i Ghana ska kunna gå i skolan, och de har flertalet rutiner för att värna om sitt varumärke och göra cykelupplevelsen trevlig.

– Vårt mål är att vara glädjespridare. Varenda en som vi cyklat förbi ska känna att vi har hejat på dem, berättar Grip.

undefined
Från Schweiz i söder till Luleå i norr kommer de cirka 25 cyklister som cyklar Vätternrundan för stiftelsen Time for Ghana. De samlar in pengar för att utsatta barn i Ghana ska kunna gå i skolan.
undefined
Sebastian Grip (rosa längst till höger) berättar att Team Time for Ghana har särskilda regler med syfte att cykla runt Vättern på ett säkert sätt och som "glädjespridare".

Under våren inför Vätternrundan samlas teamets cirka 25 cyklister under en träningshelg där de går igenom säkerhet och regler.

– Det går uppenbarligen med ganska lite tid att köra vänligt och respektfullt, om man har fokus på att göra det, säger Grip.

För att alla i klungan ska följa samma riktlinjer släpps inga cyklister utanför teamet in i den. Däremot bildas det oftast svansar vilka Grip menar kan orsaka problem.

– Vi kan ju hoppas att de i svansarna sköter sig och vi kan varna över sådant som kommer. Men vi vet inte hur många de är eller hur de uppför sig och det blir omöjligt för oss att ta ansvar för deras beteenden.

Sebastian Grip har under sina 14 Vätternrundor, plus andra lopp, bevittnat en del situationer som gjort att han har respekt för situationer som han inte tror att alla cyklister har.

– Jag skulle inte vara så sugen på att ligga mitt i en svans bland cyklister jag inte har någon aning om hur trötta de är eller vilket säkerhetstänk de har.

undefined
Sebastian Grip är ordförande i stiftelsen Time for Ghana och kapten i cykellaget Team Time for Ghana.

Grip upplever att det i allmänhet fungerar bra, med tanke på att flera tusen cyklister är ute på vägarna samtidigt, men håller också med om att trängsel och blandade hastigheter är utmanande.

– Grundproblemet är att vägarna inte är avstängda. Det är ingen kritik till Vätternrundan. Jag vet att de kämpar stenhårt för att det ska vara bilfritt. Men det är en känga till de som bestämmer i vårt land, säger Sebastian Grip.

undefined
Under Vätternrundan behöver cyklisterna samsas med biltrafiken, vilket utgör en risk för trängsel och olyckor.

Samtidigt tror inte Grip att det skulle räcka med att stänga av vägarna. Respekt och samspel behövs också.

– Om någon skriker håll till höger, varför ska jag flytta mig? Den cyklisten har inte mer rätt till vägen än någon annan.

– Däremot vill vi varna. Det är totalförbjudet i vår klunga att skrika håll till höger men vi ropar ”kommer vänster” för att ingen ska svänga ut eller bli rädd, förklarar Grip.

Här menar Grip att ett komplext samspel behövs. Precis som en långsammare bil ibland kan behöva släppa förbi bakomliggande köer. För att förenkla passagen kan den omkörda inte bara bibehålla en position nära kanten utan också aktuell hastighet.

– När någon kör om en får man lä och med samma kraft går det mycket snabbare. Det blir ofta att ensamma cyklister ökar hastigheten och det blir ännu svårare att komma om.

undefined
"De flesta som cyklar har körkort också. Om man tänker hur man skulle köra på en landsväg och applicerar det på hur man cyklar, i Vätternrundan eller ett annat motionslopp, så kommer vi ännu en bit", säger Sebastian Grip om samspelet mellan cyklister i olika hastigheter.

Hur är dina egna upplevelser som cyklist utanför klungorna? Var du med om några obehagliga omkörningar?

– Första året cyklade jag själv och andra året med tre fyra kompisar.

– Det är inget jag minns. Snarare tvärtom. Jag tyckte de var coola och tänkte ”så där vill jag också cykla”.

I år var Team Time for Ghana däremot med om en omkörning som blev problematisk. När de själva gjorde en omkörning kom ett annat team bakifrån som cyklade om utanför, så de plötsligt var fem cyklister i bredd.

– Vad tjänade de på det? Förmodligen ingenting? Alla orkade inte och de fick slita som djur. Det hade varit bättre att vänta och köra om senare mer organiserat. Så många sekunder förlorar de inte, säger Grip.

undefined
"Avstängda vägar skulle göra det ännu bättre men det gör ju inte att respekten och sampselet skulle finnas där utan man behöver jobba med båda", säger Sebastian Grip, kapten för Team Time for Ghana Vätterrundan.

Det här skedde i början av loppet, som Grip menar att många incidenter sker.

– Tävlingshornen är ute och de starkaste är för starka för de svagaste i teamet. När det gått längre blir alla trötta och det blir lugnare cykling.

Det kan fortfarande gå snabbt, men enligt Grip minskar hetsen en bit in under loppet.

Vi är såklart inte felfria, utan vi gör också misstag. Som att någon skulle ha hållit ut lite längre till exempel, men då får de veta att de gjort misstag så de lär sig, berättar Sebastian Grip och förtydligar:

– Vi skriker aldrig ”håll höger”. Det är inte ett misstag, det är ett dåligt beteende.

undefined
Team Time for Ghana snittade cirka 33,5 km/h under Vätternrundan 2024. Totalt, inklusive stopp, tog rundan ganska exakt elva timmar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!