"SÀkerheten Àr en stor ­utmaning"

SÀkerheten stÄr alltid högt upp pÄ agendan för arrangörerna av VÀttern­rundan. Samtidigt Àr det en av deras största utmaningar.

Oskar Höglund, arrangemangskoordinator och Gunilla Brynell-Johansson, vd för VÀtternrundan, sÀger att man arbetar hÄrt med sÀkerheten kring alla sina lopp.

Oskar Höglund, arrangemangskoordinator och Gunilla Brynell-Johansson, vd för VÀtternrundan, sÀger att man arbetar hÄrt med sÀkerheten kring alla sina lopp.

Foto: Peter Calén

Cykel2019-06-13 10:00

– Vi kan aldrig locka nya cyklister eller fĂ„ andra att komma tillbaka till oss om man inte upplever att vi kan erbjuda ett tryggt och sĂ€kert arrangemang.

Det sÀger VÀtternrundans VD Gunilla Brynell-Johansson. Vi trÀffar henne tillsammans med Oskar Höglund, arrangemangskoordinator och den som praktiskt har ansvar för att se till att detaljer i sÀkerhetsarbetet följs till punkt och pricka.

Det Ă€r tydligt att de Ă€r vĂ€l medvetna om riskerna som finns med att fĂ„ ut drygt 20 000 cyklister pĂ„ en strĂ€cka av 30 mil runt en sjö, dessutom dĂ€r deltagarna pĂ„ mĂ„nga platser fĂ„r samsas med övrig motorfordonstrafik.

– Det vore oerhört negativt för vĂ„rt varumĂ€rke om det skulle upplevas som att vi inte arbetar idogt och systematiskt med sĂ€kerheten. DĂ€rför Ă€r det vĂ€ldigt högt upp i vĂ„r agenda hela tiden, sĂ€ger Gunilla Brynell-Johansson.

Totalt sett Àr det hennes yttersta ansvar som vd för loppet att se till att sÀkerheten Àr sÄ hög som möjligt, hela tiden. Men alla som arbetar med loppet ska ha fullt sÀkerhetstÀnk i allt de gör, bÄde för cyklister som deltar i de olika loppen, men ocksÄ för funktionÀrer, anhöriga och publik.

– Vi har olika sĂ€kerhetsgrupper som jobbar med de hĂ€r frĂ„gorna pĂ„ olika sĂ€tt. Dessutom har vi i styrelsen med en person, Magnus Larsson, som jobbar bĂ„de pĂ„ VTI (Statens vĂ€g- och transportforskningsinstitut) och pĂ„ den norska motsvarigheten till Trafikverket. Han Ă€r en vĂ€ldigt stor tillgĂ„ng i de hĂ€r frĂ„gorna.

Sen en tid tillbaka jobbar man ocksÄ mycket nÀrmare Trafikverket, pÄ olika sÀtt.

– Att jobba tillsammans istĂ€llet för att det tidigare varit mer av en motpart har gjort att vi kommit nĂ€rmare varandra och tagit stora steg bara de senaste Ă„ren.

Konkret har det bland annat inneburit att man kunnat ge de tidigare flaggvakterna ett tydligare uppdrag utmed banan och arbetar mer med bland annat skyltar och information till motorfordonsförare.

– Vi har ocksĂ„ med olika lösningar, bland annat genom att sĂ€nka hastigheten Ă€nnu mer och skapat andra hinder pĂ„ vĂ€gen, lyckats fĂ„ ner biltrafiken Ă€nnu mer, berĂ€ttar Oskar Höglund.

Tidigare jobbade VĂ€tternrundan med en vision som kallades ”30 bilfria mil”. Var hĂ€nde med den?

– Den retoriken Ă€r förĂ€ndrad till 30 bilglesa mil, berĂ€ttar Gunilla Brynell-Johansson. Att ha bilfritt under ett och ett halvt dygn pĂ„ de vĂ€gar dĂ€r vĂ„rt lopp drar fram, det Ă€r en utopi. Det gĂ„r inte. DĂ€remot ska vi tillsammans med Trafikverket och de olika kommunerna runt VĂ€ttern hela tiden arbeta för att fĂ„ sĂ„ bilglest det bara gĂ„r och dessutom se till att cyklister och övrig trafik, genom olika tekniska lösningar, ska kunna samsas pĂ„ ett tryggt och sĂ€kert sĂ€tt.

Oskar Höglund:

– I Ă„r har vi betydligt fler hastighetssĂ€nkningar, farthinder och varningsskyltar Ă€n tidigare och för cyklisternas del kommer det betyda en Ă€nnu sĂ€krare runda.

Var utmed banan finns den största risken? Finns det nÄt sÄnt avsnitt som Àr extra utsatt?

– Inte som vi kan se. Det hade varit enklare för oss att Ă„tgĂ€rda om det funnits nĂ„got avsnitt dĂ€r vi sett att det sker mest incidenter, men det Ă€r inte sĂ„, sĂ€ger Gunilla Brynell-Johansson.

– DĂ€remot vet vi att den strĂ€cka som av cyklisterna upplevs som mest obehaglig Ă€r frĂ„n VĂ€tterns norra spets ner till man svĂ€nger av riksvĂ€g 50 in mot Lemunda, sĂ€ger Oskar Höglund. DĂ€r Ă€r det trĂ„ngt och en smal och krokig vĂ€g. Dessutom Ă€r mĂ„nga deltagare trötta under den delen av loppet.

Han avslöjar samtidigt att man frÄn arrangörshÄll umgÄs med planer pÄ att dra om strÀckningen frÄn utgÄngen pÄ riksvÀg 50 i norr och in till Motala. Hur exakt det skulle gÄ till vill han inte berÀtta, men en titt pÄ kartan berÀttar att det finns en möjlighet att Äka över Zinkgruvan och GodegÄrd och ner till Nykyrka.

– Hur vi Ă€n gör sĂ„ blir strĂ€ckningen lite lĂ€ngre Ă€n vad loppet Ă€r idag och det mĂ„ste man ocksĂ„ ta hĂ€nsyn till. Det Ă€r svĂ„rt att korta nĂ„gon annanstans.

Den strÀckan pÄ riksvÀg 50 ska ju inom nÄgra Är börja byggas om, Àr det positivt för er?

– BĂ„de ja och nej. Den nya vĂ€gen kommer delvis att gĂ„ tillsammans med den gamla, delvis bli helt ny men ocksĂ„ korsa den gamla pĂ„ nĂ„gra stĂ€llen sĂ„ det kommer att bli flera utmaningar för oss, sĂ€ger Oskar Höglund.

Övar ni mycket pĂ„ olika scenarion som kan intrĂ€ffa under loppet?

– Vi hade en stor övning vid Katastrofmedicinskt centrum i Linköping förra Ă„ret, tillsammans med olika berörda instanser, dĂ€r vi fick öva pĂ„ olika scenarion. Det kunde vara allt frĂ„n att en större olycka med flera motorfordon inblandade till att nĂ„gon fĂ„r hjĂ€rtattack mitt pĂ„ banan och sĂ„ vidare, sĂ€ger Höglund.

Avslutningsvis, Àr sÀkerheten kring loppet er största utmaning inför varje Är?

– Det Ă€r en stor utmaning, helt klart. Om det Ă€r den största vet jag inte. Men jag vill poĂ€ngtera att vi skulle aldrig starta nĂ„got av vĂ„ra lopp om vi inte kĂ€nde att vi gjort sĂ„ mycket vi kunnat för att det ska vara sĂ„ sĂ€kert det bara gĂ„r, sĂ€ger Gunilla Brynell-Johansson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om