– Det är lite kul faktiskt. Jag ser IFK Motala som hela Östergötlands lag. Det är första året jag är med. Jag gillar lagets ungdomliga profil, säger Lindqvist, på plats för att se hemmamatchen mot Frillesås, seger med 4-0, på söndagen.
Genom sin sponsring får Lindqvist dräktreklam och arenareklam hos IFK. Han betalar 70 000 kronor för en säsong.
– Jätteroligt, vi vill ju vara Östergötlands lag. Vi har några sponsorer utanför Motala, men mest jobbar vi lokalt, säger IFK Motalas klubbchef Pär Beckne.
Per Lindqvist är känd för sitt starka engagemang kring de lagen hans företag sponsrar. Bland annat tyckte han till mycket kring tränarval och laguttagningar i ÅFF som i år ramlade ur söderettan.
Frågan är om han nu blir en åsiktsmaskin kring IFK Motalas elitserielag.
– Jag kommer säkert att tycka saker, men det gör jag som privatperson i så fall. Det har ingen påverkan, menar sponsorn.
I bandy sponsrar Lindqvist, med bas i Åtvidaberg, även Boltic, där han har personliga kontakter, och Västerviks hockey som har en närhet till Åtvid.
Din bild av IFK Motala så här långt?
– Det såg väldigt bra ut mot Frillesås, med ungdomar rakt igenom. Även om Frillesås inte bjöd upp till dans. Men Mattias Sjöholm gör ett fantastiskt jobb med laget, jag gillar att han själv inte såg någon överraskning i att de slog Västerås. Nu blir det två matcher mot Broberg och Vänersborg i veckan som kommer att visa vägvalet. Två segrar och jag tror på slutspel, säger Per Lindqvist.