IFK:s idéer kring publikfrågan: "Biljettsystem"

Bandyn vill att fler ska hitta till deras arenor. Under ett par dagar i Stockholm samlades alla elitserieklubbar och diskuterade publikfrågan. Från IFK Motala var klubbchef Pär Beckne på plats.

Dagen efter att säsongen tog slut för IFK Motala hade klubbchef Pär Beckne fullt upp. En säsong ska avslutas och förberedelserna inför nästa är samtidigt i full gång.

Dagen efter att säsongen tog slut för IFK Motala hade klubbchef Pär Beckne fullt upp. En säsong ska avslutas och förberedelserna inför nästa är samtidigt i full gång.

Foto: Thomas Augustsson

Bandy2023-05-13 09:00

IFK Motalas publiksnitt hamnade säsongen 2022/2023 på 647 personer, bara Frillesås hade ett lägre snitt i elitserien. 

– Tittar man på publiksiffrorna innan pandemin har bandyn inte tappat så mycket, det rör sig om fem procent. Det är samma sak hos oss men det är klart att våra siffror är för låga absolut, säger han.  

I början av vecka samlades elitserieklubbarna för att utbyta idéer och erfarenheter kring publikrekrytering. Becker säger att det var två givande dagar och att de har vissa konkreta planer kring vad som kan göras. 

– En grej som vi pratat om i flera år som vi ska försöka sätta igång är att ha ett biljettsystem. Oavsett om man är sponsor eller har frikort måste man ta ut en biljett ur systemet så att vi får dina kontaktuppgifter. Då kommer vi exempelvis kunna skicka ut ett sms där vi tackar för matchen och kanske har en länk med ett erbjudande till nästa. Vi vill kunna prata med vår publik. 

– Vi tittar också på platser i Motala där vi kan sätta upp en banderoll där det står när vi har nästa hemmamatch

En sak som klubbarnas företrädare var överens om i dag, enligt Beckne, var att publiken vill ha mer komfort.

– Det är 2023, folk har högre krav i dag. Vi är begränsade vad vi kan göra på arenan men vi ska försöka klä den ännu mer i blåvitt i år. Vi har försökt göra den lite mysigare med reklamskyltar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!