Råden om publiken: "Har träffar med supportrar"

Svensk publikforum höll på fredagen ett webbinarium om den alltid heta publikfrågan. IFK Göteborg, Smederna och svensk basket gav råd och tips.

Motalapublik. Piraterna, IFK Motala och Motala AIF är tre klubbar som ständigt jobbar för mer publik och att fler ska gå på matcherna. På fredagen hölls ett webbinarium i svenskt publikforum, där Sporten tog del av tips och råd.

Motalapublik. Piraterna, IFK Motala och Motala AIF är tre klubbar som ständigt jobbar för mer publik och att fler ska gå på matcherna. På fredagen hölls ett webbinarium i svenskt publikforum, där Sporten tog del av tips och råd.

Foto: MVT arkiv

Sport2023-03-11 12:00

Genom svensk bandy var IFK Motala en av klubbarna som var inbjudna att lyssna. På företrädare för tre lag som varit attraktiva för publiken nu efter pandemin.

Josefine van Ginhoven har jobbat för IFK Göteborg i 13 år och sett lagets publiksnitt öka med 2 000 personer i fotbollsallsvenskan senaste året.

Sportsligt resultat har tidigare varit kopplat till publiksiffrorna, men det finns möjlighet att öka ändå.

– Vi har bearbetat supportrar mer. Sex gånger per år har vi träffar med supportrar. Vi har också ambassadörer och profiler som hjälper oss att nå olika målgrupper, säger Josefine.

IFK Göteborg har fem personer som jobbar med publikfrågan i ansvarsroller och det finns en daglig koll på försäljningen. Mottot är att våga göra nya saker, men också ha sifferkoll på vad som fungerat och inte.

På sociala medier försöker IFK lyfta ljusglimtar i publikförsäljningen och använder ofta ordet slutsålt, även om det bara är på vissa sektioner. IFK har ett "awareness-system" som handlar om att ge många påminnelser om att det är match, när nästa speldatum är.

I speedway har Eskilstuna Smederna varit publiketta i elitserien efter pandemin och Thomas Devida Gutierres berättade i webbinariet om förklaringar till att laget kunnat snitta 3 383 åskådare senaste säsongen.

– Vi har tre huvudfokus: Arrangemanget, sociala medier och sponsorevent, säger han.

Smederna har haft fokus på barnfamiljer där det lockats med sånt som popcorn, ballonger och ansiktsmålning. Klubben har också jobbat mycket med att aktivera följare på sociala medier, som att supportrar uppmuntrats skriva om sina bästa matchminnen. Trådar som varit bra reklam. Dessutom har restaurangdelen fördubblats i storlek och det har byggt en ny VIP-del.

– Den som hela tiden utvecklar sig blir en vinnare, menar Thomas Devida Gutierres.

Johannes Wohlert från Svenska basketförbundet berättade hur svensk basket hottat upp sina landskamper från de mindre ligasporthallarna till stora arenor i Stockholm.

Wohlerts framgångsfaktorer var långsiktig planering, bygga upp känslor i marknadsföringen, hitta specifika målgrupper att vända sig mot, och engagera fansen och ta hjälp av dem.

När det gäller entrépriset, om man ska rea ut biljetter för att försöka fylla arenorna, var trions gemensamma råd att värna sin produkt genom att hålla uppe ett stabilt biljettpris. Gratis är inte bra, det urholkar värdet.

Karta: Motala
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!