Persdotter skriver: "Den konstruktion som funnits, där kommunstyrelsen kan teckna marknadsföringsavtal med enskilda klubbar om ett särskilt bidrag, har inte varit bra. Det är så kallade elitklubbar som kunnat komma ifråga, men här uppstår definitionsproblem. Var går gränsen för elit? Om fler klubbar gör anspråk på att vara elitklubbar, hur ska det avgöras? Och varför i hela världen ska kommunstyrelsen göra dessa bedömningar och fatta beslut om marknadsföringsbidrag, finns kompetensen i KS att avgöra om en klubb bidrar till att marknadsföra Motala kommun? Den här konstruktionen är inte bra. Men Centerpartiet anser samtidigt inte att det är bra att ersätta en dålig lösning med ingen lösning. I stället vill vi se en genomgång av samtliga föreningar och verksamheter som kan bidra till att marknadsföra vår kommun utåt. Idrottsklubbar självklart, men det kan också handla om annan verksamhet, exempelvis konst, musik eller teater.
Maria Persdotter fortsätter:
"Uppdraget att arbeta med platsmarknadsföring ligger redan på Tillväxt Motala. En idé skulle vara att ge Tillväxt Motala i uppdrag att göra en genomlysning av vilka klubbar och verksamheter som kan bidra till att marknadsföra Motala nationellt och internationellt och därefter teckna avtal med dessa. Då får man en helhet, där många olika typer av verksamheter ingår. Avtal som sedan självklart ska följas upp. Får kommunen ut det man tänkt sig? Beslutet är forcerat och inte tillräckligt utrett."