Han började med folkrace 1999 och sedan dess har östgöten varit ett återkommande inslag i de olika tävlingarna.

– Jag har ju alltid haft ett bilintresse och så höll pappa på en del med folkrace, så det var väl så jag började. Sedan har jag bara fortsatt, säger Mikael Thiman, som tävlar för MSK Kvarnvingarna.

Han jobbar som bilmekaniker, så det är inget problem att bygga med bilarna, men det är själva tävlingarna som är bäst.

Artikelbild

| Mikael Thiman har fullt upp med att fixa i ordning sin bil inför Folkracefestivalen när vi träffar honom.

– Det är framför allt att köra som är det roliga. Jag gillar farten och spänningen. Sedan att skruva är okej, men jag gör ju det så mycket ändå. Det blir mest innan tävlingarna jag håller på, men längre projekt och så hinner jag inte med. Tävlingsdagarna är det allra bästa.

Just nu håller Thiman på att fixa i ordning en bil till Folkracefestivalen i Motala. Men denna gång blir det lite stressigt att hinna med.

– Som väntat tvingades jag sälja bilen jag körde med i Semesterracet för en vecka sedan. Jag köpte istället en bil som gick bra i Vimmerby förra året, men nu måste vi byta ut en massa delar för att den ska passa mitt koncept. Det är en del kvar att fixa, men jag är rätt säker på att vi får ihop det.

Denna bil, precis som de flesta andra Mikael har kört med, är en Volvo 240.

– De är bra att köra och det fungerar bra att skruva med. Det finns fortfarande mycket delar att få tag i, så det är smidigt på många sätt helt enkelt.

Thilman har testat lite rallycross och supercar, men han har inte tillräckligt med tid för en rejäl satsning. Därför har det mest blivit folkrace och mycket folkracefestival i Motala.

– Det är en bra tävling och väl arrangerat. Banan är rolig för det går fort och är ofta spännande heat. Problemet är att det blivit färre startande de senaste åren för att det krockar med en tävling på Gotland, säger Mikael, som har kommit till A-final ungefär sex eller sju gånger.

– Jag har många finaler, men har ju bara vunnit en gång (2006). För att nå hela vägen ska verkligen allt stämma. Bilen ska hålla och man ska klara av att hänga med i den höga farten.

Hur kändes det att vinna hela tävlingen?

– Jag vann ju i Vimmerby 2014 också, men 2006 var ju första gången, vilket gjorde det extra speciellt. Det är klart att det är en fantastisk känsla att man har nått hela vägen!

Att slåss om en förstaplats är också Thimans målsättning.

– Jag blev lite besviken över att bara nå B-finalen i Vimmerby. Den är rolig att köra, men det är inte alls samma sak. A-final är målet! Jag kör för att vinna och kan jag komma i närheten av det är jag nöjd.