Personalkonsultens arbete kommer att vara en stödfunktion för samtliga chefer inom kommunen. Konsulten ska arbeta proaktivt och finnas med i ett tidigt skede när det gäller exempelvis personalärenden för att kunna stötta chefen så att en korrekt hantering sker. Man skriver i sin ansökan att i dagsläget löser man ärenden ad hoc, det vill säga att man gör "brandkårsutryckningar" där saker har gått snett och därefter försöker styra upp det.
Den nya konsulten ska även stötta verksamhetscheferna i medarbetarärenden men även vara en specialist som arbetar med hälsobefrämjande och förebyggande insatser.
– Det handlar om alla personalprocesser. Det kan vara rehabärenden, personalärenden eller arbetsmiljö. Alltså alla delar som hör till, säger Charlotte Träff, personalchef i Vadstena kommun.
Den här funktionen behövs enligt Charlotte Träff.
– Det har varit en stor efterfrågan från våra chefer men det har inte funnits tillräckligt med pengar.
Kommunen vill ha 600 000 kronor utöver den satta ramen för 2017-2019 för att kunna anställa konsulten.