Lena Linde efterlyser i en intervju med MVT bättre möjligheter att resa kollektivt. Peter Karlsson håller med om att det finns begränsningar för vissa grupper av personer i staden.
– Den här gruppen människor, som inte har rätt till färdtjänst, hamnar lite i kläm, det håller jag med om. Men jag har tyvärr inget bra svar på hur vi ska lösa det. Kommunen kan exempelvis inte gå in och stötta en enskild verksamhet, som en taxirörelse. Där måste marknaden styra och efterfrågan är tyvärr för liten för att ha taxi stationerad här i Vadstena.
För några år sen togs också satsningen med den inomkommunala linjen 390 som trafikerade centralorten under dagtid bort med regelbundna turer.
– Anledningen var helt enkelt att den utnyttjades i alldeles för låg grad att det var försvarbart att ha den kvar, säger Peter Karlsson.
Under 2019 föreslog Sverigedemokraterna i Vadstena i en motion att kommunen skulle utreda möjligheten och kostnaderna för att återinföra anropstyrd trafik i centralorten på samma sätt som det finns möjlighet att beställa allmän kollektivtrafik på landsbygden.
Men den motionen avslogs med argumentet att det skulle bli en för hög kostnad i förhållande till det förväntade nyttjandet.
– Det har redan prövats en gång och det finns tyvärr ingenting som talar för att det skulle utnyttjas i högre grad nu, säger Peter Karlsson.