Trots att SCB:s medborgarundersökning visar att Vadstenaborna är stolta invånare som gärna rekommenderar hemorten till andra, var det få som till en början ville stanna till vid kamerateamet som sökte frivilliga på gågatan. Att involvera ortsborna i en kommande reklamkampanj och få dem att uttala sig om vad som är bra, för att locka fler invånare, tänker kommunens kommunikatör Sofia Löf kan ge ett starkare avtryck än en proffsigt inspelad film med speakerröst.
Först ut att anta utmaningen var sjuåriga Adina Hedeborg. På frågan vad hon gillar bäst med hemorten, svarade hon:
– Vadstena är duktiga på att lägga pengar på skolan. Här känner alla varandra också och man säger hej till alla. Det är alltid trevligt med ett hej.
Efter att Adina uttalat sig anslöt sakta fler Vadstenabor.
– Jag är född och uppvuxen här och det är mysigt att bo nära vatten, berättade Anna Rosén Törnqvist.
Vissa av filmklippen kommer att användas i en marknadsföringskampanj i sociala medier under hösten. De ska också presenteras på en ny webbplats som lanseras inom kort, vaxandevadstena.se.