Andersson har varit medarbetare i företaget i 23 Är. Nu fÄr han titeln vd. DelÀgaren Fredrik SÀrnehed tar plats i bolagets styrelse och ska fokusera pÄ företags- och affÀrsutveckling.
â Det Ă€r vĂ€ldigt viktigt för Vadstena och Motala att det finns ett bra bussbolag och vi ser möjligheter att förbĂ€ttra och bygga pĂ„ resandet, sĂ€ger han.
Vadstena Buss har tuffa Är bakom sig. Under pandemin förlorade de 80 procent av sin omsÀttning. Företaget tvingades ocksÄ
permittera 14 anstÀllda pÄ mellan 40-60 procent. Omkring lika mÄnga timanstÀllda chaufförer blev helt utan jobb.
"All bestÀllningstrafik och alla arrangemang försvann", förklarade Ulrik Andersson dÄ.
Han berÀttade ocksÄ att han fakturerat 5 000 kronor i maj 2020, jÀmfört med 2,5 miljoner samma mÄnad 2018.
Förra hösten flyttade företaget till mindre lokaler pÄ LagervÀgen, intill sitt bussgarage. Verksamheten hade dÄ planer pÄ att Àndra inriktning och lÀgga ner resor för privatkunder pÄ grund av höga produktionskostnader. Fokus skulle bli grupper och skrÀddarsydda resor, men ocksÄ transporttjÀnster för större sÀllskap. Enligt Ulrik Andersson, kom pandemin Ànnu en gÄng i vÀgen för planerna.
Nu Àndras förutsÀttningarna igen. Andersson medger att han efter mÄnga Är, i olika positioner, hamnade i ett lÀge dÀr han kÀnde att det "mÄste hÀnda nÄgot". FrÄgan om köp stÀlldes till HGL Buss AB, dÀr Àven SmÄlandsbussen och Bliva Buss ingÄr.
â DĂ„ fick vi det glĂ€djande beskedet. Det blev en nytĂ€ndning. Nu Ă€r det igĂ„ng allting, vi ser marknaden och kan styra och göra som vi sjĂ€lva vill med grupper, arrangemang och kanske lite finare resor. Det finns mycket planer, sĂ€ger han.
Kommer ni Äteruppta resor för privatkunder?
â Det kommer vi att göra, men kanske inte sĂ„ som det var innan. Vi vill hitta vĂ„r egen vĂ€g, innan var vi styrda av SmĂ„landsbussen och deras resebyrĂ„.
Att utöka antalet aktiviteter under lugnare mÄnader pÄ Äret, som juli, december, januari och februari Àr ocksÄ ett mÄl.
â DĂ€r kommer vi att sĂ€tta fokus pĂ„ att ha egna arrangemang och privatresor för att fĂ„ en jĂ€mnare ström.
Företaget har Àven Ätta skolbussar och ett treÄrsavtal med körningar i Vadstena/FÄgelsta.
I daglÀget har Vadstena Buss cirka tio fast anstÀllda och runt 15 timvikarier.
Hur ser bemanningen ut framÄt?
â Alla kommer att vara kvar och vi kommer antagligen att fĂ„ anstĂ€lla om det gĂ„r som vi vill, sĂ€ger Ulrik Andersson.
I ett pressmeddelande uppger Samuel IsgÀrde, vd för HGL Buss, att Vadstena Buss landar i goda hÀnder.